De rozenkrans als symbool van extreem-rechts geweld?

Het populair Amerikaanse blad “The Atlantic” heeft een artikel gepubliceerd over de link tussen de rozenkrans en gewelddadige extreemrechtse groepen. “De rozenkrans heeft een militaristische betekenis gekregen voor radicaal-traditionele (of “rad trad”) Katholieken”, schrijft columnist Daniel Panneton, die de traditionele gebedskrans associeert met een cultuur van milities, mannenrechten-activisme en “fetisjisme” van de Westerse beschaving. Panneton baseert zijn conclusies op internet platformen, waar rozenkransen worden verkocht aan de hand van een eerder viriele en militair geïnspireerde verkoopstrategie, zonder de oubollige zeemzoeterigheid die op religieuze webshops meestal verwacht wordt.

Op romancatholicgear.com heeft men het bijvoorbeeld over “gevechtsrozenkransen” of religieuze “basic training” pakketten, speciaal voor de stoere bink die zijn Christelijke roots wil herontdekken zonder de indruk te willen wekken dat hij een “mietje” is. Door haar softe, verwijfde taal en uitstraling, is de moderne Kerk namelijk steeds minder aantrekkelijk voor jonge mannen. Daarvan getuigt de leegloop van kerken en seminaries door dit segment van de bevolking. Geen wonder dus dat bepaalde traditioneel gezinde kerkelijke organisaties in de VS hun stijl nu proberen aan te passen. Panneton voelt deze nieuwe mannelijkheid en militaristische taal in de Kerk echter aan als bedreigend. Hij schrijft: “Het militarisme verheerlijkt een krijgersmentaliteit en noties van mannelijkheid en mannelijke kracht. …Maar onder radicaal-traditionele Katholieke mannen neemt dit een extremistische wending, geworteld in fantasieën over het gewelddadig verdedigen van je familie en kerk tegen plunderaars.”

Een Dominicaanse pater, Pius Pietrzyk, die door het Katholieke agentschap CNA geïnterviewd werd, gaat echter geenszins akkoord met de mening van Panneton, die volgens hem gebaseerd is op “onnauwkeurigheden, misvattingen en vervormingen.” Panneton schijnt het principe van “spirituele strijd” niet te begrijpen, aldus Pater Pietrzyk, waardoor hij de geweldloosheid ervan niet beseft. “De rozenkrans vertegenwoordigt op geen enkele manier fysiek geweld,” benadrukte hij. Andere critici beschuldigden Panneton zelf van anti-Katholiek “extremisme”. Volgens Chad Pecknold, theologieprofessor aan de Catholic University of America (Washington DC), is zijn artikel in “The Atlantic” de zoveelste culturele aanval uitgevoerd door de links-liberale media. “De politieke kern in de links-liberale media haat de Westerse beschaving en ze willen elk natuurlijk en bovennatuurlijk teken ervan omverwerpen. Daarom is het niet voldoende om gewoon een stuk over de rechtse wapencultuur te publiceren, zonder deze te koppelen aan theologische principes die hun progressieve Ziggurat het meest bedreigen.” Toch benadrukte Prof Pecknold dat ze “de kracht van Onze Lieve Vrouw onderschatten om zegevierend over het kwaad te heersen.”

Bron: CNA

Auteur:Katharina Gabriels

Katharina Gabriels is gehuwd en moeder van twee tieners. Ze is gefascineerd door (kerkelijke) actualiteit, hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en ethische kwesties.

2 commentaren op “De rozenkrans als symbool van extreem-rechts geweld?

  1. Boodschap aan Lorena van God de Vader – 16/5/2017

    Shema Israël, voordat Mijn Rechtvaardige Toorn op aarde valt met alle gestrengheid, wil Ik Mijn geliefde volk beschermen met dit gebed:

    Algemeen verzegelingsgebed van God de Vader:

    “Ik, onwaardige zoon/dochter van God de Vader, verklaar in deze Eindtijd tot de afstamming van David te behoren, en omdat ik erfgenaam ben van het Koninkrijk der Hemelen en behorend tot het Heilig Volk van Israël, roep ik vanuit mijn hart om de bescherming van God. Ik verzegel mijn geest, lichaam en ziel, gezin, familie, verwanten en bezittingen en plaats ze aan de voet van het Heilig Kruis van Jezus. Met de kracht van Zijn Bloed bedek ik mij tegen elke bedreiging van mijn lichamelijke en spirituele integriteit. Ik verklaar zoon/dochter van God de Vader te zijn en daarom al Zijn bescherming waardig. Ik verberg mij in de Wonden van de Zoon, ik zalf mij met de kracht van de H. Geest en ik neem mijn toevlucht in de veiligste en warmste plaats in de wereld: de Schoot van mijn Geliefde Moeder, Koningin van de hele Hemel.

    Met de kracht die ze allen aan mij verlenen, ben ik verzegeld en beschermd in deze Eindtijd. Zowel ikzelf als mijn nakomelingen en door bloedbanden, zijn al mijn gezinsleden en familieleden beschermd. Met dit gebed zijn we verzegeld en beschermd.

    De Engel van Gerechtigheid zal onze woningen bewaren, omdat we als Gods Volk erkend zullen worden voor de Goddelijke Gerechtigheid. We nemen onze toevlucht in de rechtvaardige Handen van de Vader en geven onze Fiat aan de H. Drie-eenheid. We wachten, verzegeld en beschermd, op de komst van de Leeuw van de Stam Juda om de naties te oordelen. Amen.”

    Met dit gebed zul je worden erkend als Mijn kinderen en Mijn geliefd Volk. Bid het elke dag, want de krachten van het kwaad zijn erg sterk en alleen door beschermd te zijn, zul je ze onder ogen kunnen zien. Ik wil dat dit gebed van verzegeling al Mijn kinderen over de hele wereld bereikt, voordat Mijn Toorn volledig op aarde wordt ontketend.

    — Niet vergeten: het Gebed van het Zegel van de Levende God — Kruistochtgebed 33 MDM.

  2. Geloof och die Linkse PoCo-propaganda niet die gazettenpraat schrijvelaars uit hun Linkse duim zuigen !

Er is geen mogelijkheid (meer) om commentaar te geven op dit nieuwsbericht