Het is niet de eerste keer, dat ik op dit forum de ultraliberale euthanasiewetgeving in ons land bekritiseer. Een recente tv-getuigenis van Siska (26) over haar geplande euthanasie voor ondraaglijk psychisch lijden vond ik echter bijzonder schrijnend. Deze jonge vrouw, die na jaren gebrekkige psychologische begeleiding voor haar depressies de hoop heeft verloren, symboliseert volgens mij wat er vandaag zo fout loopt in ons land. Hoe cynisch kan een geestelijk gezondheidssysteem zijn, indien de enige mogelijke uitweg voor een fris ogende jongedame een (wettelijk toegelaten) wanhoopsdaad is?
Voor Siska liep het van het begin al fout. Op school kreeg ze psychologische begeleiding via het CLB, maar dit moest vroegtijdig gestopt worden, wegens een tekort aan een budgetair/administratief kader. Dan ging het verder bergaf: Siska werd van hot naar haar gestuurd, geraakte in het psychiatrisch systeem. Aan de leeftijd van 17 moest ze bij gebrek aan personeel een tijd in een isolatiekamer verblijven. Ook het gezelschap van de medepatiënten (o.a. drugsverslaafden of personen met zware psychiatrische aandoeningen), vormde niet bepaald de beste omgeving voor een mogelijk genezingsproces. Het is dan ook geen wonder, dat Siska, in een seculiere, individualistische wereld als de onze, de moed erbij verloor en even vrede lijkt de vinden bij haar geplande dood.
Sterven als enige uitweg voor je persoonlijke uitdagingen is een problematiek die niet nieuw is. Paus Johannes Paulus II heeft ons jaren geleden al gewaarschuwd voor wat hij de “cultuur van de dood” noemde. Een cynische wereld, waarbij niet langer de barmhartigheid primeert, maar expeditieve “oplossingen”, gedreven door schijn-empathie. Ben je hopeloos ziek en afhankelijk? Spuitje. Rusthuiskamer wordt te duur? Spuitje. Kan je je geen degelijke psychologische begeleiding veroorloven, of vind je geen aangepaste therapie meer? Spuitje. Maar geen nood, onder ieder media-artikel over dit thema vind je de link naar de zelfmoordlijn. Met deze laatste stuiptrekking van een wegkwijnende Christelijke denkwereld, waarin mensen met zelfmoordgedachten geholpen moesten worden, kan de maatschappij gemakkelijk haar geweten sussen zonder haar egoïsme en tekort aan visie in vraag te moeten stellen. Want de meest kwetsbaren helpen door een aangepastere zorg lijkt tegenwoordig een onoverkomelijke uitdaging
Ook de Kerk schiet in dit verhaal tekort. Waar hoor ik een bisschop of priester nog preken over euthanasie ? Sinds het verjagen van de arme Monseigneur Léonard uit ons land, blijft de Kerk muisstil in de media, behalve als ze ertoe verplicht worden, om zich voor de zoveelste keer op vaak onhandige wijze te veranwoorden voor misbruikschandalen. Trouwens, welke parochiepriester is er nog beschikbaar om te luisteren naar de lijdende mens? Wanneer ze voelen dat een gesprek verder gaat dan een paar banaliteiten, vluchten ze vaak weg naar de volgende “vergadering”. Door het uitsterven van lokale parochies verdwijnt bovendien het sociale weefsel, dat vroeger klaar stond om mensen te ondersteunen. Johannes Paulus II, die tijdens zijn leven vaak bekritiseerd werd, had dus groot gelijk. Wanneer men in niets meer gelooft en het systeem hierbij faalt of onherkenbaar verandert, rest enkel nog de cultuur van de dood.
Uiteraard is dit geen betoog om de terminaal zieke mens niet palliatief te begeleiden of zijn stervensproces niet zoveel mogelijk te verzachten (ik hoor de pro-euthanasie meute al naar adem happen en brullen “dat ik het niet begrijp”). Voor de gelovige Christen kan zelfmoord echter nooit een oplossing vormen. Over leven en dood heeft enkel God de ultieme heerschappij. Ook het gebruik van euthanasie om te besparen op de meest kwetsbaren met medelijden als vals excuus is moreel totaal verwerpelijk. Iemand helpen bij zelfmoord is geen medische zorg. Ik denk dat niemand geneeskunde studeert om later dodelijke spuitjes te geven of verpleegkunde studeert om uiteindelijk letale cocktails aan de baxters van hun patiënten te hangen. We hoeven ons dus niet neer te leggen bij een maatschappij waar dit normaal is. Tijd om de juiste, humane keuzes te maken, met daadwerkelijk respect en barmhartigheid voor de lijdende mens.
2 commentaren op “Euthanasie voor psychisch lijden: waarom Siska, 26, mijn hart brak”
1. Haatreacties en reacties met vloek- en scheldwoorden zijn niet toegestaan.
2. "Trollen" is verboden. Dit forum is bedoeld als ontmoetingsplaats waar inhoudelijke reacties worden gegeven op een artikel, of waar meningen kunnen worden uitgewisseld, niet om te trollen. Bij herhaaldelijke overtredingen zal de gebruiker worden geblokkeerd.
3. Anonieme gebruikersnaam is toegelaten. Registreren kan hier.
4. Katholiek Forum wil een beleefd, doch ongecensureerd platform aanbieden en is daarom volstrekt niet aansprakelijk voor de inhoud van de reacties.
Lieve Katharina,
dank je wel voor dit diep doorvoelde en moedige artikel. Je woorden over Siska raken, omdat ze niet oordelen maar meeleven. Wat je beschrijft – de vermoeidheid van een samenleving die niet meer weet hoe ze met pijn moet omgaan – herkennen velen van ons. Je schrijft met het hart van een moeder én met de helderheid van een gelovige vrouw die weigert de banaliteit van het kwaad te aanvaarden.
Wij geloven niet in toeval, maar in Voorzienigheid. En precies nu, op het moment dat jij het verhaal van Siska deelt, bracht de franciscaanse podcast Franciscan Fridays (van Our Lady’s Blue Army) een nieuwe aflevering uit over het mysterie van lijden – met het getuigenis van Broeder Pius en het leven van de Zalige Alexandrina da Costa.
Het trof ons hoe deze twee verhalen – dat van Siska en dat van Alexandrina (hoe wonderlijk dat zelfs hun namen rijmen) – elkaar bijna lijken te vinden. Alsof de hemel zelf een brug wilde slaan tussen het rauwe lijden van vandaag en het verlossende lijden van toen.
Vanuit die ervaring hebben wij een korte reflectie geschreven bij jouw artikel, waarin we proberen te tonen hoe pijn – hoe zwaar ook – soms kan worden omgevormd tot genade.
Voor wie verder wil lezen of stilstaan bij dit thema, delen we graag onze reflectie:
https://www.katholiekforum.net/2025/10/24/wanneer-pijn-een-plaats-van-genade-wordt-reflectie-bij-het-artikel-over-siska/
Toeval? Dat laten we graag aan de geest van onderscheiding bij ieder van ons.
Maar wij ervaren het als een zacht teken van de Heilige Geest, die harten verbindt over grenzen en tijden heen.
Met dank voor je moed, je geloof en je getuigenis,
in diepe verbondenheid,
Servus Immaculatae