Hoe ‘misbruik’ een oorlogswapen wordt tegen de Kerk

De activistische ‘Pano’ reportage Godvergeten krijgt binnenkort nog een vervolg, zo heeft de openbare omroep VRT aangekondigd. De strategie achter dit programma lijkt te werken, de argeloze kijker beaamt. De naam Kerk wordt gelijkgesteld met <misbruik> en weinigen beseffen dat dit alles een <operatie beschadiging> is.

Deze uitzending, die mensen aan het woord laat, die door geestelijken of leken in kerkelijke instellingen, liefst scholen of pensionaten, ‘misbruikt’ werden, welke lading dat woord ook moge dekken, heeft in Vlaanderen een breed kijkerspubliek bereikt.

Belust op sensatie, besmet met een dosis voyeurisme, zeker wanneer het gaat om seksualiteit, jarenlang gehersenspoeld door eenzijdige vijandige informatie over de katholieke Kerk, bewust verspreid door de media, was de Vlaming natuurlijk het gewillige doelwit van de programmamakers, wiens doel was en is ,de reeds verzwakte Kerk, knock out te slaan.

Vanzelfsprekend is mijn betoog hier niet verontschuldigingen te vinden voor mensen, die hun boekje ver te buiten zijn gegaan en die allang het initiatief hadden moeten nemen om persoonlijk en openlijk vergiffenis te vragen aan de slachtoffers. Alleen stel ik mij de vraag waarom  in deze materie het steeds de katholieke Kerk is, die aangevallen wordt. Is het omdat zij in het verleden een aura had van morele strengheid en integriteit? En wil men hiermee juist de katholieke leer en moraal treffen?

Misbruik gebeurt in alle middens, vooral binnen families, maar ook in sportverenigingen, jeugdgroepen, protestantse en islamitische jongerenwerking…meer nog in de culturele wereld en ook de media, zoals gebleken is met het min of meer in de doofpot gestoken pedofilieschandaal, waarbij de VRT medewerker Pichal betrokken was,  die als bij toeval een mild vonnis kreeg en niet naar de gevangenis moest, waardoor hij waarschijnlijk aan een grondige <misbruikervaring> ontsnapte.

Gaat het bij de activistische groep’misbruik’slachtoffers, die zichzelf nu ‘overlevers’ noemen om vergeving of spelen intussen andere motieven een rol? Meer en meer lijkt het een goed getrainde club, die hun slachtofferrol in de media opvoeren en azen op een flinke financiële vergoeding.

Is dit alles spontaan of wordt dit door bepaalde machten geregisseerd. Welke rol speelt de uitgetreden priester Rik Devillé nog, vroeger berucht om zijn modernistische experimenten in de parochie Buizingen en gangmaker van de ‘overlevers’? Deze goeroe heeft steeds alles uit de kast gehaald om de Kerk in een kwaad daglicht te plaatsen. In plaats van hem gewoon op non actief te zetten, werd door zijn hiërarchie en zeker door kardinaal Danneels nooit iets tegen hem ondernomen. Waren zij immers geen kompanen in dezelfde progressieve leer? Zo kon hij blijven schoppen tegen al wie het evenwicht in de toen reeds verziekte Kerk terug wou herstellen, zoals paus Johannes-Paulus II en het Opus Dei. Maar schijnbaar zitten nog andere ‘professionals’ binnen de Kerk mee aan het roer.

Hoe komt het dat een groep ‘overlevers’ door paus Leo op audiëntie ontvangen werd. Natuurlijk was dit door zijn zeer progressieve voorganger Franciscus beloofd, met in het achterhoofd het sussen van de protestbeweging, maar voor geen enkel ander land, werd dit toegestaan.

Zo oogst  de Kerk nu wat zij gezaaid heeft. In plaats van te stellen, dat het nu een en voorgoed afgelopen moet zijn met de eeuwige beschuldigingen en dat de Belgische Kerk reeds vergiffenis gevraagd heeft voor wat sommigen, een kleine minderheid, aangericht hebben, laat zij zich maar vrolijk verder kastijden, uit angst voor de vijandige media en hun vrienden in de politiek. De Kerk zou wel eens haar financiering door de overheid kunnen verliezen, is dat niet de grote angst?

Er was in Rome ook een ontmoeting voorzien met kardinaal Fernandez, maar deze, nochtans eerder progressieve kerkleider, heeft het onderhoud opgeblazen. Paus Leo heeft dan maar het vuile werk gedaan. Hij heeft lijdzaam moeten aanhoren hoe een van de kopstukken van de delegatie, een zekere Jean-Marc Turine, de Belgische Kerk beschuldigde haar   “verantwoordelijkheden” te willen ontlopen inzake financiële schadeloosstelling. De Belgische Kerk zou te “afstandelijk” zijn…daarom werd door de delegatie aan de paus een brief overhandigd waarin zij de afzetting van aartsbisschop Luc Terlinden eist. Zij beschuldigen hem ervan < niet het minste greintje empathie jegens de slachtoffers te tonen>. Men moet maar durven.

En nu komt het…het uiteindelijke doel: de mammon, het geld. De groep “overlevers” zou willen dat de Belgische(en vooral Vlaamse) Kerk de kosten verbonden met de schadeloosstelling als < trauma voor het leven> erkent, geschat op < één miljoen euro per slachtoffer>. Woordvoerder Turine verduidelijkt voorzichtig dat het niet gaat om een formele vraag, maar eerder om een schatting van het psychologische, fysische en sociale lijden.

De Stichting Waardigheid, opgericht door de Belgische Kerk in 2022, betaalt nu 3.000 euro voor de psychotherapie, naast regelingen in der minne, die sinds 2012 schommelen tussen  2.500 en 25.000 euro. Voor de slachtoffers zouden deze bedragen “een peulschil” zijn vergeleken met een leven vol leed…

Paus Leo XIV zal in deze kwestie echter nooit zelf een beslissing nemen. Als Amerikaan weet hij maar al te goed dat verschillende bisdommen in VS failliet verklaard zijn, omdat zij met duizenden klachten geconfronteerd werden.

Is er eigenlijk aan deze droevige saga nog iets christelijks? Wat is vergeving, wat is berouw, wat is straf voor de zonde en wie kan en mag die opleggen? Gelooft de Kerk nog in zichzelf?

 

 

Auteur:Veroon ter Zee

1 commentaar op “Hoe ‘misbruik’ een oorlogswapen wordt tegen de Kerk

  1. Rik Devillé, daar hebben we hem weer. Ik zet met opzet niet priester. Want dat sujet is mijn ogen geen priester meer. Ze hadden hem allang moeten laïciseren en zijn wijding definitief schrappen uit het sacramentenboek. Een beetje schudden met de letters van zijn naam en je krijgt iets anders wat heel goed bij hem past: Rik Devil(lé).
    Altijd heeft dat ventje verwarring gezaaid in onze Vlaamse Kerk. Niemand was goed in zijn ogen. Paus Johannes Paulus II, kritiek op kardinaal Joseph Ratzinger, ook toen deze paus werd. Franciscus kon ook niet veel goed doen in zijn ogen en paus Leo XIV was nog maar net verkozen was hij moord en brand aan het schreeuwen dat Robert Prevost zeker geen paus mocht worden. Wie dan wel? Moest het misschien paus Rik I zijn? Heel dat sexueel misbruik in de kerk begint hier Vlaanderen rare vormen te krijgen. Volgens mij druipt de haat tegen alles wat kerk is er gewoon van af. Alles wordt fijntjes geochestreerd vanuit het hoofdkwartier in Buizingen. En de Devil zal ook wel een praatje zijn gaan maken met de programmamakers van Pano van de rode VRT. Rik Devil(lé), ze moeten een carnavalswagen in Aalst voor je maken waarop je afgebeeld staat en daaronder de tekst: “De laatste dictatuur”

Regels voor reacties:
1. Haatreacties en reacties met vloek- en scheldwoorden zijn niet toegestaan.
2. "Trollen" is verboden. Dit forum is bedoeld als ontmoetingsplaats waar inhoudelijke reacties worden gegeven op een artikel, of waar meningen kunnen worden uitgewisseld, niet om te trollen. Bij herhaaldelijke overtredingen zal de gebruiker worden geblokkeerd.
3. Anonieme gebruikersnaam is toegelaten. Registreren kan hier.
4. Katholiek Forum wil een beleefd, doch ongecensureerd platform aanbieden en is daarom volstrekt niet aansprakelijk voor de inhoud van de reacties.

Laat een antwoord achter aan Kristof Meubus Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.