VS: brandstichting en vandalisme van pro-life kantoren en kerken door boze pro abortus activisten

Er duiken steeds meer beelden op van bedreigingen en geweld tegen kerken, pro life organisaties en conservatieve opperrechters in de VS. Dit gebeurde na uitgelekte plannen van het Amerikaanse hooggerechtshof om het precedent “Roe vs Wade” (1973), dat aan de basis ligt van de huidige liberale Amerikaanse abortuswetgeving, op te blazen. Pro-abortus activisten beschuldigen Christenen, en Katholieken in het bijzonder, ervan hun morele waarden te willen opdringen. De extremistische organisatie “Ruth sent us”  (vernoemd naar de recent overleden progressieve opperrechter Ruth Bader Ginsburg) dreigde de Heilige Eucharistie te zullen verbranden.  De persoonlijke adressen van opperrechters werden online geplaatst om intimidatie te faciliteren. Gebouwen van pro-life organisaties werden in brand gestoken, kerken ontheiligd en Misvieringen onderbroken door hysterische activisten.  In de mainstream kranten sprak men doelbewust over “brand” ipv “brandstichting”, om de realiteit van dit anti-Christelijk geweld te verdoezelen. President Joe Biden uitte zijn begrip uit voor de gevoelens van de pro-abortus activisten zonder het geweld te veroordelen. De situatie is momenteel zeer kritiek. Zie ook beelden van het conservatieve Fox news in video onder. 

Auteur:Katharina Gabriels

Katharina Gabriels is gehuwd en moeder van twee tieners. Ze is gefascineerd door (kerkelijke) actualiteit, hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en ethische kwesties.

29 commentaren op “VS: brandstichting en vandalisme van pro-life kantoren en kerken door boze pro abortus activisten

  1. De ‘democratische’ Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden en 82 jaar, is gedeeltelijk verantwoordelijk voor de aanvallen op anti-abortus groepen. Zwaar dronken als zij meestal is houdt zij zich als een bijtende spin veilig en angstvallig geharnast in het kapitool, beducht voor hetgeen zij zelf verwacht dat haar zou kunnen overkomen zoals zij pro-life mensen en onschuldige ouders en hun schoolkinderen tracht te ontredderen. Des te meer dat kapitool nog steeds zwaarder afgesloten wordt en door militairen bewaakt des te meer haar eigen ziel haar bezwaart.

    Indien we nog echte bisschoppen hadden en nog echte niet-‘moderne’ christenen konden zij speciale gebedstijden organiseren voor mensen zoals Pelosi en J.Biden, maar heden zouden zij veeleer bidden om hun en haar ‘gelijk’ te bestendigen. Ach, mochten zij toch spoedig tot inzicht komen.

    Zie op youtube:
    Pelosi is partly responsible for attacks on anti-abortion groups: Julaine Appling

  2. Ik ken geen engels en kan dus engels gestalde vraagen niet beantwoorden. Verder is onze huidige Paus Frans wel goed in aanbidding en liefde. Maar laat zich tot op de rand van het toelaatbaare meensleepen door linkse gedachten;

  3. @eric-b-l,
    Geweld wordt juist uitgelokt door dit soort artikelen.
    En dát is juist de bedoeling van de uitlokkers,

  4. Ze moeten het verbieden!!! Overigens net als het pro-life geweld.

    Murders
    In the United States, violence directed towards abortion providers has killed at least eleven people, including four doctors, two clinic employees, a security guard, a police officer, two people (unclear of their connection), and a clinic escort.[I 16][I 17] Seven murders occurred in the 1990s.[I 18]

    March 10, 1993: Gynaecologist David Gunn of Pensacola, Florida was fatally shot during a protest. He had been the subject of wanted-style posters distributed by Operation Rescue in the summer of 1992. Michael F. Griffin was found guilty of Gunn’s murder and was sentenced to life in prison.[I 19]
    July 29, 1994: John Britton, a physician, and James Barrett, a clinic escort, were both shot to death outside another facility, the Ladies Center, in Pensacola. Paul Jennings Hill was charged with the killings. Hill received a death sentence and was executed on September 3, 2003. The clinic in Pensacola had been bombed before in 1984 and was also bombed subsequently in 2012.[I 20]
    December 30, 1994: Two receptionists, Shannon Lowney and Lee Ann Nichols, were killed in two clinic attacks in Brookline, Massachusetts. John Salvi was arrested and confessed to the killings. He died in prison and guards found his body under his bed with a plastic garbage bag tied around his head. Salvi had also confessed to a non-lethal attack in Norfolk, Virginia days before the Brookline killings.[I 20]
    January 29, 1998: Robert Sanderson, an off-duty police officer who worked as a security guard at an abortion clinic in Birmingham, Alabama, was killed when his workplace was bombed. Eric Rudolph admitted responsibility; he was also charged with three Atlanta bombings: the 1997 bombing of an abortion center, the 1996 Centennial Olympic Park bombing, and another of a lesbian nightclub. He was found guilty of the crimes and received two life sentences as a result.[I 21]
    October 23, 1998: Barnett Slepian was shot to death with a high-powered rifle at his home in Amherst, New York. His was the last in a series of similar shootings against providers in Canada and northern New York state which were all likely committed by James Kopp. Kopp was convicted of Slepian’s murder after being apprehended in France in 2001.[I 22]
    May 31, 2009: George Tiller was shot and killed by Scott Roeder as Tiller served as an usher at a church in Wichita, Kansas.[I 23] This was not Tiller’s first time being a victim to anti-abortion violence. Tiller was shot once before in 1993 by Shelley Shannon, who was sentenced 10 years in prison for the shooting.
    November 27, 2015: A shooting at a Planned Parenthood clinic in Colorado Springs, Colorado, left three dead and several injured, and a suspect Robert L. Dear was apprehended.[I 24][I 25][I 26] The suspect had previously acted against other clinics, and referred to himself as a “warrior for the babies” at his hearing.[I 27][I 28] Neighbors and former neighbors described the suspect as “reclusive”,[I 25] and police from several states where the suspect resided described a history of run-ins dating from at least 1997.[I 26] As of December 2015, the trial of the suspect was open;[I 27] but, on May 11, 2016, the court declared the suspect incompetent to stand trial after a mental evaluation was completed.[I 29]
    Attempted murder, assault, and kidnapping
    According to statistics gathered by the National Abortion Federation (NAF), an organization of abortion providers, since 1977 in the United States and Canada, there have been 17 attempted murders, 383 death threats, 153 incidents of assault or battery, 13 wounded,[I 30] 100 butyric acid stink bomb attacks, 373 physical invasions, 41 bombings, 655 anthrax threats,[I 31] and 3 kidnappings committed against abortion providers.[I 32] Between 1977 and 1990, 77 death threats were made, with 250 made between 1991 and 1999.[I 30] Attempted murders in the U.S. included:[I 16][I 5][I 6] in 1985 45% of clinics reported bomb threats, decreasing to 15% in 2000. One fifth of clinics in 2000 experienced some form of extreme activity.[I 33]

    August 1982: Three men identifying as the Army of God kidnapped Hector Zevallos (a doctor and clinic owner) and his wife, Rosalee Jean, holding them for eight days.[15]
    June 15, 1984: A month after he destroyed suction equipment at a Birmingham clinic, Edward Markley, a Benedictine priest who was the Birmingham diocesan “Coordinator for Pro-Life Activities”.[I 34][I 35] (and perhaps an accomplice[citation needed]), entered the Women’s Community Health Center in Huntsville, Alabama, assaulting at least three clinic workers.[citation needed] Kathryn Wood, one of the workers, received back injuries and a broken neck vertebrae while preventing Markley from splashing red paint on the clinic’s equipment. Markley was convicted of first-degree criminal mischief, one count of third-degree assault, and one count of harassment in the Huntsville attack.[16]
    August 19, 1993: George Tiller was shot outside of an abortion facility in Wichita, Kansas. Shelley Shannon was convicted of the crime and received an 11-year prison sentence (20 years were later added for arson and acid attacks on clinics).
    July 29, 1994: June Barrett was shot in the same attack which claimed the lives of James Barrett, her husband, and John Britton.
    December 30, 1994: Five individuals were wounded in the shootings which killed Shannon Lowney and Lee Ann Nichols.
    December 18, 1996: Calvin Jackson, a medical doctor of New Orleans, Louisiana was stabbed 15 times, losing 4 pints of blood. Donald Cooper was charged with second degree attempted murder and was sentenced to 20 years. “Donald Cooper’s Day of Violence”, by Kara Lowentheil, Choice! Magazine, December 21, 2004.
    October 28, 1997: David Gandell, a medical doctor of Rochester, New York sustained serious injuries after being targeted by a sniper firing through a window in his home.[I 36]
    January 29, 1998: Emily Lyons, a nurse, was severely injured, and lost an eye, in the bombing which also killed off-duty police officer Robert Sanderson.
    Arson, bombing, and property crime
    According to NAF, since 1977 in the United States and Canada, property crimes committed against abortion providers have included 41 bombings, 173 arsons, 91 attempted bombings or arsons, 619 bomb threats, 1630 incidents of trespassing, 1264 incidents of vandalism, and 100 attacks with butyric acid (“stink bombs”).[I 32] The New York Times also cites over one hundred clinic bombings and incidents of arson, over three hundred invasions, and over four hundred incidents of vandalism between 1978 and 1993.[I 37] The first clinic arson occurred in Oregon in March 1976 and the first bombing occurred in February 1978 in Ohio.[I 38] Incidents have included:

    May 26, 1983: Joseph Grace set the Hillcrest clinic in Norfolk, Virginia ablaze. He was arrested while sleeping in his van a few blocks from the clinic when a patrol officer noticed the smell of kerosene.[I 39]
    May 12, 1984: Two men entered a Birmingham, Alabama clinic on Mother’s Day weekend shortly after a lone woman opened the doors at 7:25 A.M. Forcing their way into the clinic, one of the men threatened the woman if she tried to prevent the attack while the other, wielding a sledgehammer, did between $7,500 and $8,500 of damage to suction equipment. The man who damaged the equipment was later identified as Edward Markley. Markley is a Benedictine priest who was the Birmingham diocesan “Coordinator for Pro-Life Activities”. Markley was convicted of first-degree criminal mischief and second-degree burglary. His accomplice has never been identified. The following month (near Father’s Day), Markley entered a women’s health center in Huntsville, Alabama (see above).[I 35]
    December 25, 1984: An abortion clinic and two physicians’ offices in Pensacola, Florida, were bombed in the early morning of Christmas Day by a quartet of young people (Matt Goldsby, Jimmy Simmons, Kathy Simmons, Kaye Wiggins) who later called the bombings “a gift to Jesus on his birthday.”[I 40][I 41][I 42] The clinic, the Ladies Center, would later be the site of the murder of John Britton and James Barrett in 1994 and a firebombing in 2012.
    March 26, 1986: Six anti-abortion activists, including John Burt and Joan Andrews, were arrested after invading an abortion clinic in Pensacola, Florida, causing property damage and injuring two women (a clinic manager and a member of the local NOW chapter).[17][18] Burt was convicted of attempted burglary of an occupied building, assault, battery, and resisting arrest without violence, and was sentenced to 141 days already served in jail and four years of probation; his 18-year-old daughter, Sarah Burt, who also took part in the invasion, was sentenced to 15 days in jail (with credit for two days already served) and three years of probation.[18] Andrews refused to pledge not to carry out such actions in the future and was convicted of burglary, criminal mischief and resisting arrest without violence. She was sentenced to five years in prison, which she spent largely in self-imposed isolation, refusing a mattress and all medical care.[19]
    July 27, 1987: Eight members of the Bible Missionary Fellowship, a fundamentalist church in Santee, California, attempted to bomb the Alvarado Medical Center abortion clinic. Church member Cheryl Sullenger procured gunpowder, bomb materials, and a disguise for co-conspirator Eric Everett Svelmoe, who planted a gasoline bomb. It was placed at the premises but failed to detonate as the fuse was blown out by wind.[20]
    July 3, 1989: A fire was started at the Feminist Health Center clinic in Concord, New Hampshire, on the day U.S. Supreme Court upheld a Missouri law banning funding of public facilities as related to abortion. The clinic was set afire again in 2000.[I 43]
    March 29, 1993: Blue Mountain Clinic in Missoula, Montana; at around 1 a.m., an arsonist snuck onto the premises and firebombed the clinic. The perpetrator, a Washington man, was ultimately caught, convicted and imprisoned. The facility was a near-total loss, but all of the patients’ records, though damaged, survived the fire in metal file cabinets.[I 44][I 45][I 46][I 43]
    January 1997: Eric Rudolph admitted, as part of a plea deal for the Centennial Olympic Park bombing at the 1996 Olympic Games to placing a pair of bombs that exploded at the Northside Family Planning Services clinic in the Atlanta suburb of Sandy Springs.[I 21]
    May 21, 1998: Three people were injured when acid was poured at the entrances of five abortion clinics in Miami, Florida.[I 47]
    March 13, 1999: A bomb caused minor damage at an Asheville, North Carolina clinic.[21]
    October 1999: Martin Uphoff set fire to a Planned Parenthood clinic in Sioux Falls, South Dakota causing minimal damage. He was later sentenced to 60 months in prison.[22]
    May 28, 2000: An arson at a clinic in Concord, New Hampshire, resulted in several thousand dollars’ worth of damage. The case remains unsolved.[I 48][I 49][I 50] This was the second arson at the clinic.[I 43]
    September 30, 2000: John Earl, a Catholic priest, drove his car into the Northern Illinois Health Clinic in Rockford, Illinois after learning that the FDA had approved the drug RU-486. He pulled out an axe before being forced to the ground by the owner of the building, who fired two warning shots from a shotgun.[I 51]
    June 11, 2001: An unsolved bombing at a clinic in Tacoma, Washington, destroyed a wall, resulting in $6,000 in damages.[I 52]
    January 9, 2005: Eastside Women’s Clinic in Olympia, Washington sustained $500,000 damage in an arson.[I 53]
    July 4, 2005: A clinic in West Palm Beach, Florida, was the target of an probable arson.[23][24]
    December 12, 2005: Patricia Hughes and Jeremy Dunahoe threw a Molotov cocktail at a clinic in Shreveport, Louisiana. The device missed the building and no damage was caused. In August 2006, Hughes was sentenced to six years in prison, and Dunahoe to one year. Hughes claimed the bomb was a “memorial lamp” for an abortion she had had there.[I 54]
    September 11, 2006: David McMenemy of Rochester Hills, Michigan, crashed his car into the Edgerton Women’s Care Center in Davenport, Iowa. He then doused the lobby in gasoline and started a fire. McMenemy committed these acts in the belief that the center was performing abortions; however, Edgerton is not an abortion clinic.[I 55] Time magazine listed the incident in a “Top 10 Inept Terrorist Plots” list.[I 56]
    April 25, 2007: A package left at a women’s health clinic in Austin, Texas, contained an explosive device capable of inflicting serious injury or death. A bomb squad detonated the device after evacuating the building. Paul Ross Evans (who had a criminal record for armed robbery and theft) was found guilty of the crime.[I 57]
    May 9, 2007: An unidentified person deliberately set fire to a Planned Parenthood clinic in Virginia Beach, Virginia.[I 58]
    December 6, 2007: Chad Altman and Sergio Baca were arrested for the arson of Curtis Boyd’s clinic in Albuquerque. Baca’s girlfriend had scheduled an appointment for an abortion at the clinic.[I 59][I 60]
    January 22, 2009: Matthew L. Derosia, 32, who was reported to have had a history of mental illness,[I 61] rammed an SUV into the front entrance of a Planned Parenthood clinic in Saint Paul, Minnesota,[I 62] causing between $2,500 and $5,000 in damage.[25] Derosia, who told police that Jesus told him to “stop the murderers,” was ruled competent to stand trial. He pleaded guilty in March 2009 to one count of criminal damage to property.[25]
    August 29, 2009: Two days after a nearby anti-abortion protest, an unknown arsonist threw a molotov cocktail at a Planned Parenthood in Lincoln, Nebraska. The bomb fell short of the building, leaving no property damage or casualties.[26]
    January 1, 2012: Bobby Joe Rogers, 41, firebombed the American Family Planning Clinic in Pensacola, Florida, with a Molotov cocktail; the fire gutted the building. Rogers told investigators that he was motivated to commit the crime by his opposition to abortion, and that what more directly prompted the act was seeing a patient enter the clinic during one of the frequent anti-abortion protests there. The clinic had previously been bombed at Christmas in 1984 and was the site of the murder of John Britton and James Barrett in 1994.[I 63]
    April 1, 2012: A bomb exploded on the windowsill of a Planned Parenthood clinic in Grand Chute, Wisconsin, resulting in a fire that caused minimal damage.[27]
    April 11, 2013: Benjamin David Curell, 27, caused extensive damage to a Planned Parenthood clinic in Bloomington, Indiana, vandalizing it with an axe.[I 64][28] Curell was convicted in state court of felony burglary, and pleaded guilty in federal court to one count of violating the Freedom of Access to Clinic Entrances Act. In the federal case, he was sentenced to three years of probation and ordered to pay restitution.[29]
    September 4, 2015: A Planned Parenthood clinic in Pullman, Washington was intentionally set on fire. No injuries were reported due to the time of day, but the FBI was involved because of a history of domestic terrorism against the clinic.[I 65] The crime was never solved. The clinic reopened six months later.[30]
    October 22, 2015: A Planned Parenthood clinic in Claremont, New Hampshire was vandalized by a juvenile intruder. Damaged in the attack were computers, furniture, plumbing fixtures, office equipment, medical equipment, phone lines, windows, and walls. The flooding that resulted from the vandalism also damaged an adjacent business.[I 66][I 67]
    February 24–25, 2016: Travis Reynolds, 21, vandalized a Baltimore-area women’s health care clinic with anti-abortion graffiti.[31][32] After being arrested, Reynolds “admitted to police that he defaced the clinic’s doors, walls and windows because he thought that it would deter women from using the clinic.”[32] Reynolds pleaded guilty in federal court to one count of violating the Freedom of Access to Clinic Entrances Act in October 2016.[32]
    March 7, 2016: Rachel Ann Jackson, 71, vandalized a Planned Parenthood clinic in Columbus, Ohio, with the message “SATAN DEN OF BABY KILLERS…” She pleaded guilty to felony counts of breaking and entering and vandalism and a misdemeanor count of aggravated trespass.[33][34] Jackson was sentenced to probation, with the judge citing her struggle with serious mental illness as a mitigating factor.[34]
    February 10, 2019: Wesley Brian Kaster, 43, threw a Molotov cocktail at a Planned Parenthood clinic in Columbia, Missouri. Kaster admitted to setting the fire because Planned Parenthood provided abortions, although Planned Parenthood stated that the clinic was not providing abortions at the time due to a state law. Kaster was sentenced to five years in prison.[35]
    January 3, 2020: A high school student, Samuel Gulick, spray-painted “Deus Vult” on a clinic in Newark, Delaware before throwing a Molotov Cocktail at the front window. Gulick was sentenced to 26 months in prison by a federal judge.[36]
    October 10, 2020: A man threw multiple Molotovs at a Planned Parenthood clinic in Fort Myers, Florida.[37]
    January 23, 2021: An unknown individual fired a shotgun at a Tennessee Planned Parenthood clinic; no one was injured. News outlets noted that the attack took place on the anniversary of the Roe v. Wade decision and at a time when Tennessee’s governor, Bill Lee, was involved in a heated online debate regarding abortion and health care.[38]
    December 31, 2021: On New Year’s Eve, a fire destroyed a Planned Parenthood in Knoxville, Tennessee. The building was closed at the time for renovations. The Knoxville Fire Department and Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms, and Explosives ruled the fire arson. The clinic had previously been shot at in January of the same year.[39]

    1. @Joost Duquesnoy,
      Het volgende moet mij werekelijk van ’t hart:
      U schrijft een compléét boekwerk als reactie. Denkt U wérkelijk, dat er ook maar iémand Uw zeer, zeer, zeer lange reactie zal lezen (ook nog in de Engelse taal)?

      Ik heb al zéér vroeg geleerd in mijn leven, dat je te állen tijde in de moerstaal dient te schrijven + dat je te állen tijde kort dient te reageren. U voldoet aan geen enkele van die gestelde voorwaarden.

      1. @P. Derks, om eerlijk te zijn, dat verwacht ik niet. Maar ik heb hier volgens mij wel langere stukken gelezen soms zelfs in het latijn (als ik mij goed herinner).

        1. @Joost Duquesnoy,
          Ook die Latijnse stukken + die langere stukken kregen commentaar.
          Maar U mag eigenwijs proberen te zijn (Dat staat U te állen tijde – ook in het dagelijks leven – volledig vrij). Maar of U daarmee Uw doel óóit bereikt, is van een ámdere orde.

          1. U liegt Derks. Dat soort commentaar geef jij alleen maar op mensen die niet jouw mening vertegenwoordigen. Op de epistels van Jules van Rooijen heb je nog nooit commentaar gehad.

            1. @Juuls,
              Ik had Uw overdomme reacties al gemist …. als kiespijn.
              Beself a.u.b., dat het letterlijk NÓÓIT leuk is om kiespijn te hebben.

              1. correctie:
                @Juuls,
                Ik had Uw overdomme reacties al gemist …. als kiespijn.
                Besef a.u.b.(ben U a.u.b. bewust ervan), dat het letterlijk NÓÓIT leuk is om kiespijn te hebben.

  5. “Mythanthrope” heeft een draad op Twitter staan over een rozenkransmanifestatie tegen kindermoord die hij bijgewoond had; hij heeft daar de kracht van sacramentaliën ervaren. Zij waren daar een kleine groep met een pater dominicaan erbij omringd door honderden abortus-orks; het is gekend hoe rabiaat kindermoord-militantessen zijn, maar geen enkele heeft de lijn van gewijd zout overschreden die de katholieken gelegd hadden. De satanische incantaties die door de kinderen der duisternis uitgesproken werden konden de christelijke macht niet breken en de christelijke gezangen waren als een schild over de katholieken. Zelfs was er tastbaar energie in de lucht te voelen.

    Dit schrijf ik hier ter herinnering aan het feit dat geestelijke oorlogvoering reëel is.

  6. Woorden doen ertoe!
    Zeker als het gaat over zo’n beladen onderwerp als abortus.
    Wil men een discussie winnen, dan moet men dus woorden en zinnen goed onderzoeken!

    De vraag die we onszelf dus zouden moeten stellen in het debat over abortus is m.i. dan ook allereerst:
    Waar zit(ten) de gedachtenkronkel(s) in de uitspraken van de pro-abortus activisten, want die kronkels moet men zo effectief mogelijk aanwijzen en aanpakken. Dat doen we hier en elders helaas zelden. De emoties regeren daarom meestal met niets substantieels tot gevolg. Dat zou anders moeten. Iemand zou de discussie bekwaam moeten leiden, want niet elke mening draagt bij aan een beter inzicht.

    (N.B. ook omroep ON – ongehoord Nederland – in zijn programma “ongehoord nieuws” weet de angel niet te vinden getuige de tirade j.l. donderdag van een z.g. deskundige feministische commentatrice die zonder kritische vragen of interruptie van de zijde der presentatoren of andere aanwezigen maar door kon razen in volkomen onredelijkheid onder mom van: zolang ik maar aan het woord ben kan mijn opponent – een pro-life activist – zijn verhaal niet doen. Dat levert geen goede informatievoorziening!)

    1. @ Lucas van Bergen,
      Waarom een discussie trachten te winnen? Het volstaat dat het onderwerp niet uit de lucht verdwijnt en men blijvend voorlicht dat het leven door God is geschonken zodat niemand zichzelf kan bedriegen met schijnbaar in wereldse vrede te leven.

      Want veel te veel mensen hebben bloed aan de handen en verlangen naar een innerlijke rust die zij niet meer kunnen vinden. Eenmaal men deel heeft aan een of andere moord, al of niet door de zogenaamde “Nieuwe Wereld” en al de ja-knikkers goedgekeurd, dan is men voor de rest van het leven vergezeld van een bloeddorstige duivel. Men kan dat gemakkelijk waarnemen wanneer men af en toe op een winkelparking enkele mensen even aanspreekt. Meestal zijn het vrouwen die in ziedende haat reageren.

      Weinigen komen tot berouw ondanks dit het enige middel is om weer vrede te vinden. Het is voor hen alsof zij God vermoord hebben. Daarom dragen de bisschoppen een zeer zware verantwoordelijkheid; vanwege hun socialistische visie kunnen zij eigenlijk geen priesters meer zijn. Weldra zal ‘paus’ Franciscus deze visie publiekelijk bevestigen vanuit zijn nu al beruchte synode en dan zal de hel pas goed uitbreken.

    2. Waarom zou je een discussie willen winnen? Op het WWW leiden discussies over dit soort onderwerpen nooit tot verandering van iemands positie. Het maximale wat naar mijn mening bereikt kan worden is dat men elkaars argumenten serieus beschouwd en tot een moment van reflectie leidt over het eigen standpunt.

      Over abortus vind ik dat de pro-life gemeenschap in basis een punt heeft maar dat dit wel een heel makkelijk te scoren punt is over de ellende van iemand anders. Ik ga ervan uit dat abortus nooit een makkelijk besluit is dat gemakkelijk genomen wordt maar alleen als er geen uitzicht is. En dat uitzicht kan of wordt door pro-life ook niet gegeven. Er zal zich op dit forum niemand aandienen die tegen een vrouw zal zeggen, “Geef het kind aan mij en ik zal het met alle liefde in mijn gezin of gemeenschap opnemen en ervoor zorgen dat het een ware christelijke burger van onze maatschappij wordt, alsof het mijn eigen kind is”. In plaats daarvan wordt er lekker makkelijk vanuit de luie stoel veroordeeld.

      1. @ Joost Duquesnoy,
        De mensen die zich inzetten bij prolife-acties weten niet alleen zeer goed waar zij mee bezig zijn maar zijn ook zeer goed voorbereid op toestanden die zich voordoen wanneer een zoveelste zwangere vrouw een abortuskliniek nadert.

        De Katholieke Traditie verwoordt zich niet als een clubje waarvan men enkel lid moet zijn om de persoonlijke eer. Wie geestelijk niet voldoende sterk staat kan zich eigenlijk niet als een lid beschouwen.

        Dit is niet alleen actie tegen moord op onschuldige en hulpeloze kinderen maar ook strijd tegen de gewetenlozen die deze oorlog willen voeren en dat ook nog doen op een manier alsof zij gelijk hebben. Bovendien is het een bevrijding voor de ouders (en hun slechte raadgevers) die anders een zware schuld op zich laden.

        Trouwens een kindje opvoeden is lang niet zo zwaar als een ouderling met geheugenverlies verzorgen want men moet steeds alerter klaarstaan naargelang de ouderling zwakker wordt en wanneer dan het einde komt, zij het doordat de ouderling naar het ziekenhuis moet of thuis sterft, in beide gevallen komt men in een uitzichtloze leegte terecht en het kan weken duren voor men weer normaal kan denken.

        1. U blijft veel te vriendelijk voor die abortus mol “Joost”, beste Eric. Er zijn nooit argumenten ter rechtvaardiging van moord, en abortus is moord, telkens weer. Het is de ergste moord die een moeder en dokter kunnen plegen. En daarna volgt euthanasie, met hetzelfde genre valse “gutmensch” argumenten.

      2. Ik denk dat u zich vergist. Er zijn wel degelijk mensen, die ervoor open zouden staan om deze kinderen op te voeden. Jammer genoeg is ook adoptie een industrie op zich geworden met zeer lange wachtlijsten.

        Ook abortus zelf niet altijd een “moeilijke beslissing”. Sommigen gebruiken deze procedure zelfs als een vorm van contraceptie.

        1. “…….contraceptie.”
          U heeft volkomen gelijk, beste Katharina. Enige tijd terug, in Zuid-Frankrijk, met een kop koffie op een café terras, zat achter ons een dame, luid pratend met mobiele telefoon. Wij konden alles volgen, en ze vertelde haar vriendin, dat zij 5 abortussen had ondergaan, en nergens hinder had ondervonden.

          Toen schokkend, maar gezien de mentaliteit van jongere generaties, is dit nu de harde praktijk.

          Tegelijkertijd is er in FR een tegenreactie op gang gekomen dat artsen niet meer willen meewerken. In een aldaar bekend ziekenhuis, waar regelmatig de rozenkrans gebeden werd tegen abortus door acties van katholieken, moest de abortus afdeling sluiten, omdat de betrokken artsen weigerden nog langer daarmee door te gaan. In FR is het een politiek issue geworden, het gebrek aan abortus artsen en klinieken.

          Met de invoering van de abortus wet, begin jaren 1970, richtte de propaganda zich op de “tragische” gevallen, de valse “gutmenschen” praatjes. Een meerderheid van de bevolking (+ 60%) was tegen, maar dit werd doorgedrukt door militante actie groepen, aangevoerd door de socialistische, joodse vrijmetselaar PvdA minister Ed van Thijn. Hij creëerde de transgressie in een Bloemendaalse kliniek, voor “zielige gevallen”. Helaas werd het CDA in het parlement geleid door de vrijmetselaar Lubbers, die met de stok in de hand de CDA fractie dwong, voor de wet te stemmen.

          Lubbers is de langst zittende premier geweest. Nooit was er kritiek in de media. Hij was een foute man, aan wie altijd de abortus is blijven kleven. Hij is inmiddels vroegtijdig overleden.

          In FR en Duitsland waren het eveneens joodse politici die de abortus door drukten, mme Veil en de katholieke bondskanselier Kohl, (lees Kohen), na de “hereniging”. Want in de communistische DDR was abortus totaal ingeburgerd, “en dat kon niet meer worden terug gedraaid”. Intussen zijn de abortus cijfers dramatisch. In Duitsland tussen de 3 en 400.000, en in FR, tussen de 2 en 300.000.

          Abortus praktijken zijn de oorzaak van de rampzalige vergrijzing. Abortus praktijken zijn zelfmoord praktijken van volken en naties. De vergrijzing wordt tegengegaan met massa immigratie. Zo “organiseren” de Europese volken hun eigen ondergang en de teloorgang van het Europese, Christelijke genie, dat de beschaving in de wereld vorm gegeven heeft, vanaf Golgotha, meer dan 2000 jaar lang.

          Alles in de judeo-maçonniek gedomineerde wereld politiek van de supra macht, is erop gericht om abortus te promoten, teneinde de wereld bevolking te reduceren, met miljoenen tegelijk, door eigen toedoen, ieder jaar weer.

        2. Beste Katharina, het zal wel vloeken in de kerk zijn als ik het hier schrijf. Maar wat naar boven komt van wat er in de christelijke tehuizen in Canada en Ierland is gedaan in de kinderopvang dan moet je er niet aan denken wat particulieren in individuele gevallen met kinderen kunnen doen. Dan is het misschien maar goed dat er lange wachtlijsten zijn met controle.

          Een verbod op abortus gaat abortus niet voorkomen maar alleen vrouwen de illegaliteit met de daarbij behorende ellende injagen. Dat is nu eenmaal de realiteit.

          Zoals ik het zie is het enige wat zou kunnen helpen goede voorlichting met het toestaan van anticonceptie en een goede opvang als er toch ongelukken gebeuren. Maar om voor mij onduidelijke redenen is goede anticonceptie blijkbaar ook niet toegestaan. Daarmee worden vooral vrouwen aan twee kanten gepakt (vergeef mij de woordkeus). Dat is nu eenmaal de realiteit.

          1. @Joost Duquesnoy,
            Gebruik de natuur waarvoor God die natuur geschapen heeft.
            Daarmee komt U al een heel eind.

            Bijvoorbeeld: niét seksueel samenleven als U geen kinderen wenst. Dat eist zelfdiscipline.
            Dat houdt vol-automatisch in: leer Uw kinderen respect te hebben voor de natuur (en natuurlijk voor God, Die de natuur geschapen heeft),

            1. @Joost Duquesnoy,
              Verder houdt zelfdiscipline in: heb respect voor élk(!) medemens.

              Geen enkel mens is geschapen met het doel ’n ander naar diens believen zijn lusten te bevredigen.

              1. Beste P. Derks, wij zijn biologische wezens die voor een groot deel gedreven worden door onze instincten en en hormonen. Het is niet iedereen gegeven om als monniken zeer gedisciplineerd tegen onze natuur in afzondering te leven. Ook heel veel monniken blijken dat niet te kunnen, leert de recente geschiedenis.

                Het gaat er ook niet om of mensen naar believen lusten van anderen moeten bevredigen. Ik zal u vertellen dat dit doorgaans, in het grootste deel van de gevallen, met wederzijdse instemming gedaan wordt.

                Voor alle duidelijkheid. Het is ook niet zo dat ik een voorstander van abortus ben. Ik signaleer alleen dat een verbod op abortus het probleem niet oplost maar dat daarvoor meer geregeld moet worden. Vandaar dat ik van mening ben dat hier gewoon gemakkelijk gescoord wordt vanuit een luie stoel.

                Ik signaleer overigens ook dat in de USA de staten die strenge abortus wetgeving in (willen) voeren ook de doodstraf kennen. Dat daar ook de meeste voorstanders wonen om met z’n allen maar een automatisch geweer te dragen zodat naar believen kinderen kunnen worden doodgeschoten. Ik vind daar enige tegenstrijdigheid in zitten.

          2. Kom met voorbeelden, Joost en nog wat, wat hebben die religieuze opvang kloosters mis gedaan, in de genoemde landen ? U beweert van alles en nog wat, maar geef de feiten ?
            Ongefundeerde roddels en kwaad sprekerijen hebben hier meermaals de revue gepasseerd, zonder fundament.

            Vermoedelijk praat U maar na wat de linkse kerk ons tracht te verkopen, om de massa in te palmen in antikatholieke richting, zoals de protestante kerken en dominees, eeuwen lang hebben geprobeerd.
            Maar nu is dat allemaal doorgeprikt, want kennis over de echte geschiedenis ligt voorhanden.

          3. @Joost Ik vind het verhaal van de “gevaarlijke illegaliteit” een eerder zwak argument. Waarom dan euthanasie op aanvraag niet veralgemenen, om te voorkomen dat mensen zich onder de metro gooien, of zware drugs legaliseren, omdat mensen anders bij twijfelachtige dealers gaan en een overdosis riskeren? Waarom duelleren niet opnieuw toelaten, zodat mensen een beetje stoom kunnen afblazen. Stress, depressies en pesterij zijn namelijk ook killers.

            Wat betreft adoptie is een grondige selectie inderdaad belangrijk, maar ik heb mensen zien weigeren omdat de wenspapa ouder dan 40 was of andere onbelangrijke details. Ondertussen zijn er kinderen, die verder in instellingen mogen wegrotten. Ook uw kritiek rond historische instellingen in Ierland etc moet men in context zien. Zowel de UK als Ierland hebben een zeer triest parcours inzake de opvang van armen en dat heeft niets met religie te maken, maar wel met de tijdsgeest en hygiënische omstandigheden uit het verleden. Men vindt het tegenwoordig “hip” om de Kerk te viseren, maar was het beter in niet-religieuze instellingen? Dat durf ik ten sterkste betwijfelen.

  7. @ Joost Duquesnoy, zegt:”Ik signaleer alleen dat een verbod op abortus het probleem niet oplost maar dat daarvoor meer geregeld moet worden.”

    De wetten van God zijn voldoende. Regelingen om de Geboden te omzeilen bestonden in alle tijden. Wanneer men om eender welke onredelijkheid niet naar God luistert kan men niet anders dan de gevolgen ondergaan. Zogezegd “scoren in een luie stoel” is niet wat christenen doen want het drama is zo oud als de mensheid. Dronken chauffeurs riskeren hun rijbewijs te verliezen en mensen die dronken worden van vrije seks en samenleven in leugen-Disneyland gaan nog steeds vrijuit. Hoe komt dat? Omdat men er in slaagde zelfs de Kerk tot leugen te maken. Maar dat is slechts tijdelijk.

    Dan het probleem van wapendracht. Wanneer men wil doden vindt men altijd wapens, dat was in alle tijden zo en is vandaag niet veranderd. Nu de Kerk tijdelijk verdoofd is zoekt men tevergeefs naar andere oplossingen. Die zijn er niet.

    Alleen naar God luisteren wil men niet.
    Bijgevolg leven we in een oordeelstijd.
    Vluchten kan niet meer.

  8. @Joost Duquesnoy,
    Allereerst bedankt voor Uw antwoord. Dat is een teken dat U bewust erover nadenkt.

    Maar … U denkt niet aan babies als méns. Ook babies zijn mensen (ook al zijn ze nog in de buik). Élk mens is hoog heilig. Daar dien je dus vanaf te blijven.
    Het begrip ‘heilig’ heeft te maken met heel(heid) en wordt gebruikt als aanduiding van iets of iemand waaraan een verheven waarde wordt toegekend. Die verheven waarde = komt God toe.

    Elke baby (of zo U wil: ’n foetus) is – net als elk volwassen mens – dus eigendom van Gód.
    Behandel iéder mens dus met de hoogste eerbied (= zoals Uzélf door iedereen behandeld wenst te worden). Door ’n baby (of zo U wil: ’n foetus) als ongewenst vuilnis te behandelen wordt aangetoond, dat betreffende volwassene NUL(!) respect toont voor Gods eigendom en dus ook geen enkel respect voor GodZélf.

    Dat respect voor God komt echter gehéél vanzelf als betreffende door God geweigerd wordt in Zijn Koninkrijk (= de hemel). Maar ja, dan is het respect (en eerbied) voor God defintief(!) te laat.

  9. @allen.
    Een beroep doen op (het bestaan van) God is in onze tijd altijd een heikele zaak. Hij is immers niet zichtbaar, tastbaar, bewijsbaar als bestaande figuur. Men kan Hem afleiden uit wat geschapen is, maar ook gemakkelijk verwerpen vanwege onze alledaagse blindheid voor het wonder, en de vaak nietszeggendheid van woorden. Mensen moeten het VOELEN tot in hun haarvaten, cellen, wezen! (Aan dat VOELEN doen de kerken helaas nog steeds veel te weinig!)

    Aan Gods moeilijke c.q. niet-geziene noch bewijsbare bestaan kan men dus ook amper erkende, breed gedragen consequenties verbinden. En dat zien we dan ook in onze geseculariseerde wereld; m.n. jonge mensen zien steeds meer zichzelf als laatste instantie ter bepaling van wat goed is en wat niet. De moderne pedagogiek helpt hen daarbij. Wat U of ik vinden, dat interesseert ze niets. De modern pedagogisch zegt dat men kinderen zoveel mogelijk positieve bevestiging moet geven. Of dat realistisch is, doet er blijkbaar niet toe. Influencers uit de muziek, tv-wereld en sociale media houden hun publiek regelmatig voor dat ‘seks moet’; ‘klap maar voor jezelf’; ‘zeg maar tegen jezelf: ik kan alles’, of: ‘je hebt geen talent, maar je bent een talent’; ‘jij moet shinen’. Enz. Wie de reclameboodschappen in bladen of op teevee volgt, kent deze uitdrukkingen, die natuurlijk niet zonder gevolgen blijven. De mens dus als godheid tussen andere goden, kan niet anders dan zich ook een god wanen. Maar o wee als blijkt dat al die goddelijkheid en talent slechts van middelmatige aard zijn, en dat schade lijden geen denkbeeldige zaak is. Dat standhouden tegenover de talloze verleidingen tot hoogmoed enz. tijdig stopzeggen inhoudt m.b.t. zaken die jouw en andermans geestelijk en lichamelijk welzijn kunnen of dreigen te schaden.

    En dat dat onder ogen zien en beantwoorden in concrete abstinentie (afzien van wat slechts in schijn mooi en goed schijnt) ook pijn kan doen, maar wel bij het leven hoort van de immer kwetsbare mens.

    Waar en hoe vaak mag dat nog ter sprake komen? De media zijn (ietwat op de spits gedreven) van de commercie en onderwijs en opvoeding staan onder invloed en druk van de entertainmentindustrie. Alles moet immers makkelijk en leuk zijn. Moeite ergens voor doen is vies! De profeten van die ideologie vullen er hun zakken mee onder het mom van dat zij cultuur brengen. Ja, popcultuur maar geen geestelijk hoogstaande, realistische wijsheid!

    Om aan die onwenselijke invloeden een halt toe te roepen zijn drastische maatregelen nodig. En dan niet bezwijken voor de geestelijke en morele zwakheid van een deel der natie. (‘Een leeuw op de kansel, maar een lam in de biechtstoel!’) Niet meteen door een beroep te doen op Iemand (God) die in ons soort samenleving nauwelijks nog erkend wordt, of met het uitsluitend poneren van door de meeste mensen niet meer begrepen ideologische of religieuze frasen, maar m.b.v. rationaliteit, redelijkheid.
    Met het schuwen van elk lijden en het uit de weg gaan van echte dialoog (zoals hier soms gepromoot wordt) helpen we mensen en de samenleving niet verder in de goede richting. Plakkaten blijven te oppervlakkig. We moeten een relatie opbouwen, en op mensen inpraten, ze in hun hoofd en hart trachten te raken.

    Maar, wie durft dat, wie doet het? Hoe overstem men we de schreeuwers rondom ons? Ik vrees het ergste, dat namelijk alleen de wal het schip nog kan keren; er moet eerst iets vreselijks gebeuren voor men op grote schaal tot inkeer komt! Ik bid dat ik ongelijk zal krijgen, maar toch …

    Dus, wie durft de nar te zijn die medemensen een spiegel voorhoudt en hun dwaasheid aan het licht brengt? Wie neemt een soort van vervolging voor lief? Weet dat de Heer heeft moeten lijden en dat ook op zich nam voor de goede zaak, en daarvoor uiteindelijk de hemelse beloning ontving: opstanding uit de dood en zitting mogen nemen aan de rechterhand van de Vader. Kan een zich als Christusvolger bekennende mens dan wel met minder toe?

    1. Het is klaar en duidelijk; u spreekt louter vanuit uw verstand.
      Zelfs Luther wist beter.
      Waarom begint u niet uw eigen socialistische ‘kerk’ om uzelf groot te voelen en u voor te bereiden op de komst van de antichrist die u zeker zal belonen.
      Jezus had geen beloning nodig, Hij was en is nooit afdwalende van de waarheid, Hij was en is ononderbroken rechterhand van de Vader en alleen Hem komt die titel toe, geen mens. Alles wat Hij deed was het zuiverste geestelijk werk en onderricht.
      Uw verstand overheerst uw ziel. Stop daarmee.

Er is geen mogelijkheid (meer) om commentaar te geven op dit nieuwsbericht