Café in de kerk, blokken in de kerk, festival in de kerk… De voortgaande hemeltergende desacralisering van de Godshuizen in Vlaanderen

Het gaat van kwaad naar erger met de kerken in Vlaanderen. Zo kan men nu koffie of bier drinken in de Kathedraal van Antwerpen, wordt er voor het eerst tijdens het muziekfestival Leffingeleuren een nummer opgevoerd in de kerk, én studeren steeds meer studenten in kerken in plaats van op hun kot – en dat alles bovendien in de tegenwoordigheid van het Allerheiligste, want deze kerken zijn niet ontwijd! Het is hemeltergend…

“De Plek” in de Antwerpse Kathedraal

De voormalige Sint-Janskapel achter de sacristie van de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is verbouwd tot een gastvrije foyer, waar kerkgangers en toeristen na een bezoek aan de kathedraal even tot rust kunnen komen, elkaar kunnen ontmoeten en de tijd nemen voor een gesprek bij een natje en een droogje. Ooit was er nog de zondagsschool gevestigd en de laatste jaren was het een veredelde bergplaats.. Maar na een grondige restauratie kunnen bezoekers de gewelven en het doksaal, jarenlang verborgen achter timmerwerk, opnieuw bewonderen. De Plek, zoals de ontmoetingsruimte voortaan heet, werd vrijdagavond officieel geopend door provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens, bisschop Johan Bonny en directeur Christian Devos.

De herbestemming van de kapel kadert in het verruimde bezoekersparcours en onthaalbeleid van De Kathedraal. Vanaf deze zomer zullen vrijwilligers in het portaal van de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal bezoekers verwelkomen. Maar voor diepgaandere gesprekken kunnen ze gebruik maken van ‘De Plek’, waar ze een hapje en een drankje kunnen nuttigen, legde gedeputeerde Lemmens bij de onthulling uit.

Muziekfestival Leffingeleuren nu ook in de kerk van Leffinge

Fotot: wtv

Voor het eerst mag Leffingeleuren de plaatselijke kerk inpalmen voor een voorstelling tijdens haar muziekfestival. De organisatie hengelde al jaren naar de locatie. “Zolang een voorstelling past in onze christelijke sfeer, staan we er voor open”, reageert pastoor Bart Lagrange.

Het muziekfestival mag voor het eerst gebruik maken van de dorpskerk voor een voorstelling.

”Toen Leffingeleuren in 2015 besloot om het festival te hertekenen, werd er onmiddellijk aan gedacht om niet enkel de schaduw van de kerk te benutten”, verwijst Lode Pauwels van organisatie De Zwerver naar het dorpsplein. “Het was toen al de bedoeling om het gebouw een artistieke invulling te geven. Nu is het eindelijk zo ver.” Op vrijdag 14 september om 20.30 uur, de eerste dag van Leffingeleuren, wordt de dansvoorstelling ‘Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan’ gebracht. Muzikant en componist Maarten Van Cauwenberghe draait songs van Dylan op vinyl, terwijl Gruwez danst. Ze zijn verenigd door songs uit de jaren zestig en zeventig. Leffingeleuren werkt hiervoor samen met Theater Aan Zee en de Middelkerkse cultuurdienst. “Er gelden afspraken met het kerkbestuur. Zo mag er geen drank of eten benut worden in de kerk tijdens de voorstelling”, vervolgt Pauwels. “We zullen in de kerk een podium plaatsen en aangepaste theaterbelichting installeren. Het interieur van de kerk blijft ongewijzigd. Dat we de mooie kerk mogen gebruiken is belangrijk voor de vernieuwing van ons festival.”

Dit is wat ze zullen brengen IN de kerk.

Magdakerk in Brugge

Foto: De Toekomst van Brugge

YOT neemt met het pilootproject ‘MAGDA’ de Brugse Magdalenakerk onder handen. Daarbij wordt niet geopteerd voor een herbestemming van de kerk, maar zoals op hun website te vinden is voor “een herwaardering van het kerkgebouw tot een plaats waar het heilige en het wereldse verbonden worden”. Daarbij willen ze niet zwart-witdenken en opteren ze ervoor om de kerk om te toveren tot “een plek voor de eredienst én een asielplek”. Het is de bedoeling dat de Magdalenakerk getransformeerd wordt tot “een plek voor de buurt én een plek voor sociale ontmoeting én een plek voor een koffiebar of voor de organisatie van een markt én een plek voor bezinning én …”

In de kerk staat aan een zijaltaar een tabernakel met het Allerheiligste en daarnaast een brandende godslamp. Enkele evenementen die er al plaatsvonden:

Op zaterdag 11 juni 2016 vond in samenwerking met de moslimgemeenschap, het cultureel islamitisch centrum, de diversiteitsdienst van de stad, Vorming PLUS en ORBIT West-Vlaanderen ‘iftar’ in de kerk plaats. Iftar is de maaltijd die gedurende de ramadan door moslims genuttigd wordt direct na zonsondergang. Op dit ‘evenement’ waren zowel moslims, christenen, gelovigen, als niet-gelovigen welkom zodat een dialoog rond de betekenis van vasten gevoerd kon worden.

Op dinsdag 8 maart 2016 werd een nocturne georganiseerd waarbij alle studenten die op het MAGDA-project werken zich lieten onderdompelen in ‘een totale beleving van de kerk’. Daarbij woonden de studenten onder andere niet-religieuze lezingen bij, gevolgd door een ‘ligconcert’, waarna iedereen zich terugtrok in een tentje die opgesteld was in de kerk om daar dan ’s morgens nog een ontbijt te nuttigen.

Meer foto’s zijn hier te vinden.

Blok@kerk op volle toeren

Foto: Nieuwsblad

Het is volop blok- en examenperiode. 6 kerken in ons bisdom stellen zich open voor het jonge volkje op zoek naar een rustige plek om te studeren.

Leerlingen en studenten zoeken de ideale plek op om zich te kunnen focussen op de leerstof. Een grote meerderheid onder hen zoekt hiervoor een ruimte waar ze samen kunnen studeren want dat ervaren ze als motiverend. Zes kerken in ons bisdom zijn dezer dagen open om daaraan tegemoet te komen. En het moet gezegd: dit initiatief van IJD is een schot in de roos. De rust die van de kerkgebouwen uitgaat, is voor jongeren blijkbaar een aantrekkingsfactor.

Zo is er bijvoorbeeld de Sint-Jakobskerk in Brugge. Er heerst een heilige stilte, mede dankzij de vrijwilligers die in een beurtrol een oogje in het zeil houden. Aan de overkant van de straat is een ontspanningsruimte. Lode Vandeputte van de Sint-Michielsbeweging plaatste er een poolbiljarttafel waar het jonge volkje tijdens de pauze eventjes het hoofd leeg kan maken.

De vrijwilligers in Assebroek draaien overuren dezer dagen in de Sint-Katarinakerk. In een beurtrol lossen ze elkaar af om permanentie te houden voor de jongeren die er komen studeren.

Vrijwilligers brengen regelmatig iets mee om ‘hun’ studenten te verwennen: wat fruit, een zelfgebakken cake…

“De Sint-Elisabethkerk in Kortrijk zit elke dag ei zo na vol”, weet Marlies Maertens. “En het zijn niet enkel hogeschool- en universiteitsstudenten, ook de leerlingen uit het middelbaar vinden de weg naar hier. Er staan wel 50 studeertafels, er is wifi voorzien in de kerk, en in de ontspanningsruimte kunnen de studenten iets eten of drinken.”

In Poperinge kan men beroep doen op de logistieke ondersteuning van het stadsbestuur. Zij zorgen voor de accommodatie en voor wifi-verbinding in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Af en toe loopt er iemand langs om een oogje in het zeil te houden maar de studenten zijn genoeg gemotiveerd om de stilte te bewaken.

“In elke kerk van Oostende branden we dezer dagen een kaars voor de studenten”, vertelt parochieassistent Michaël Verbeke. “Vrijwilligers die permanentie houden voor de studenten in de Sint-Jozefskerk hebben extra oog voor diegenen die een dip hebben of die het plotseling niet meer zien zitten.

Een luisterend oor en wat goede raad kan op zo’n moment wonderen doen.

Ook in Sint-Pieters-Kapelle is er samenwerking met het gemeentebestuur van Middelkerke. “Er is geen permanent toezicht voorzien, en toch heerst in het kerkgebouw een echte studiesfeer”, weet de voorzitter van de kerkfabriek. “Wij openen en sluiten de kerk voor de studenten en de gemeente zorgt voor de nodige ondersteuning. Op een speelweide van de gemeente vlakbij kunnen de studenten zich ontspannen tijdens hun pauze.”

Bronnen: Kerknet, HLN, YOT, Magda blogt

identicon

Auteur:dmji

31 commentaren op “Café in de kerk, blokken in de kerk, festival in de kerk… De voortgaande hemeltergende desacralisering van de Godshuizen in Vlaanderen

  1. De kerk zal voor alles gebruikt worden behalve voor de H.Dienst dat zal eruit gaan! Vele kerken zijn overdag zelfs gewoon dicht , je kan er niet meer tot bezinning komen. Men gaat zelfs studeren in de kerk om te stilte en zo zie je maar de kerk is op terug weg!

    1. @Willy, Re. (12 juni 2018 – 13:19)
      Bij ons wordt binnenkort de Avondwake vervangen voor de “Herdenkingsdienst”. Ik meen dat iemand dit ook al ergens had aangeduid in een van de artikelen. Het gebed wat in een Avondwake centraal hoort te staan om te bidden voor de overledene, gebeurde al veel langer amper of helemaal niet meer. Ik weet nog van het Rozenkransgebed voor de overledenen in de jaren zestig vorige eeuw, ondanks al enkele vernieuwingen, die toen al begonnen.

      Verder in een naburig dorp zijn de knielbanken grotendeels vervangen voor zitstoelen, die men nog zelf kon kopen ook. In onze kerk speelde dat gelukkig niet. Men stelt daar de Kerk soms open met de kermis onder het genot van… een borrel weet ik niet, maar wel koffie en fris. Soms is er ook een broodmaaltijd. Ik begrijp niet dat men er niet een scherm tussen zet.
      In onze Kerk wordt soms achterin ook koffie gedronken, maar dat is zelden. Het gaat dan echt om elkaar te ontmoeten. Het is wel een manier om parochianen met elkaar in contact te brengen. En gebeden hebben we dan .

      Nood breekt ook wetten, als er geen andere ruimtes zijn. In de St. Theresia Kapel drinken katholieken uit Polen na de (Poolse) H. Mis ook koffie en soms zelfs met gebak .Zelfs de dienstdoende priester drinkt dan soms een kopje koffie mee, want hij moet dan weer verderop een andere Heilige Mis opdragen. Poolse priesters nemen hun taak wel zeer serieus. Toch is mij opgevallen dat daar bij sommige gelovigen wel sprake lijkt te zijn van enige dwangmatigheid, waardoor ik mij af ging vragen of er daar ook geen ‘gewoonte’ katholieken zijn en of het dan alles echt gemeend is. Er worden vrij veel Poolse baby’s gedoopt tijdens de Heilige Mis. Het is vaak de enige manier waarop het dan kan in Nederland. Deze katholieken er veel voor over, wantsommige vrouwen vooral brengen bloemen in de Kapel en het staat heel feestelijk. De Polen hebben zelf gezorgd voor een mooi schilderij met de tekst: ” Jezus ik vertrouw op U” in het Pools. Maar dat maakt het contrast met de plaatselijke parochie ook veel groter. Onze parochie is dermate progressief dat van een samenwerking met de Poolse katholieken geen sprake kon zijn, behalve dat ze wel van de Kapel gebruik mochten maken. Want dat breng ook het aantal kerkgangers qua aantal een stuk omhoog en er is meer financieel armslag. Maar van lieverlee probeert men wel een keer een gezamenlijk Eucharistieviering met Poolse katholieken te organiseren. Ik hoop dat men dat gaat doen en ook wat vaker, misschien pakt dat een keer wel goed uit.

      Maar zoals men in de kerk examens doet zoals in Vlaanderen is het hier weer niet zo.

    2. De invoering van de vieringen naar het volk gekeerd met o.m. vrouwelijk altaarpersoneel heeft de goddelijke sfeer in het kerkgebouw doen verdwijnen. De spankracht is eruit .

  2. ☩JMJ☩

    De vloed van heiligschennis zou de heilige plaatsen hier niet overspoelen indien onze bisschoppen geen antikatholieke, verwilderde marionetten zouden zijn, en er is slechts één hier op aarde die onmiddellijk van Godswege het recht heeft om bisschoppen aan te stellen en af te zetten. Vooraleer het tij keert in Rome zal het hier niet keren. De maçonnieke facties in Rome moeten overwonnen worden.

    1. “en er is slechts één hier op aarde die onmiddellijk van Godswege het recht heeft om bisschoppen aan te stellen en af te zetten. ”
      Ja, beste Benjamin, en die is er niet.

      1. ☩JMJ☩

        Hij is er wel, Peter, maar hij misbruikt zijn gezag.

        Het sedevacantisme is een bekoring waarvoor velen gevoelig zijn die lijden onder de huidige wantoestanden in de Kerk, maar wanneer men zich verdiept in de theologie betreffende de goddelijke inrichting en de natuur van de Katholieke Kerk, dan gaat men inzien dat het sedevacantisme in de slechte geest staat van Wycliffe en Hus. Het doorbreekt de apostolische successie van de Kerk en de zichtbare transmissie van gezag die Petrus als zichtbare hoeksteen heeft. Het heeft geen zin om zich aan te sluiten bij sedevacantistische groupusculekes die wel een geldig wijdingssacrament hebben, maar zonder bisschoppelijk gezag, en die geen paus hebben die in zichtbare continuatie staat met de lijst van pausen die zij nog wel erkennen. Zoiets kan nooit de Ecclesia Magna (de Grote Kerk) genoemd worden, zoals de Katholieke Kerk in het Psalter van David genoemd wordt. Franciscus alleen staat heden in de zichtbare continuatie van het Petrijns gezag met de vroegere pausen, ofschoon hij een gangster is die ketterij aan het zaaien is tot grote bedreiging voor de zielen. Hij is zoals de hogepriesters in het Oud Testament die van de zuivere cultus aan God afgevallen waren tot de dienst aan de afgoden van Canaän. Zij waren ontaard, maar nog steeds hogepriesters.

        Het verlies van het pauselijk ambt door ketterij is niet zo abrupt en spontaan zoals de sedevacantisten willen doen uitschijnen door selectief citaten uit theologen te knippen en in een bloemlezing te plakken. Het gebeurt niet zonder een soort van tussenkomst van de Kerk omdat de Kerk een zichtbare maatschappij is en omdat God anarchie en chaos haat.

        Ik wil hiermee uw gewetenstoestand niet oordelen, Peter, maar het sedevacantisme is een gevaarlijke dwaling, of iemand er nu in goede trouw in valt of in kwade trouw.

          1. ☩JMJ☩

            Cum ex apostolatus officio ken ik reeds lang, Peter. Het is één van die magistrale documenten die de sedevacantisten als tegenwerping blijven hanteren; belangrijk is het echter te verstaan dat men met het magisterium van de H. Kerk diezelfde zichtbare Kerk onmogelijk kan doen verdwijnen van het aardoppervlak. Het document Cum ex bedoelt dat de verkiezing van een formeel hereticus tot de Troon van Petrus ongeldig is. Bijvoorbeeld: Als kardinalen het in hun hoofd zouden halen om Justin Welby van de anglicanen (protestantisme werd formeel als sekte geanathematiseerd door de Apostolische Zetel) tot Paus van Rome te kiezen, dan zou dat ondubbelzinnig nul en onwettig zijn, en Welby blijft dan de geëxcommuniceerde leek die hij is. Jorge Bergoglio was echter in de kerkelijke status van Katholiek; hij was lid van de Kerk. Hij werd immers nooit latae sententiae geëxcommuniceerd gedeclareerd door het kerkelijk gezag voor ketterij, en zodus is hij dan ook geldig Paus kunnen worden.

            In de tijd van Paulus IV, toen Cum ex uitgevaardigd werd, had men schrik in Rome dat subversieve prelaten misschien op een bepaald moment zouden proberen om een protestant op de Troon van Petrus te plaatsen. In die context moet dat document verstaan worden.

            De grondleggers van de sedevacantistische kerk, Joaquín Sáenz y Arriaga en Francis Schuckardt kwamen pas op het publieke podium met hun sedevacantisme jaren na het Concilie. De sedevacantisten beweren echter valselijk dat zij, met hun op eigen ‘gezag’ gewijde bisschoppen, de Katholieke Kerk zijn. Waar was dan volgens u de Katholieke Kerk in 1965, na dat het Concilie gesloten werd? Heeft de Kerk volgens u een aantal jaren opgehouden te bestaan? In Guadalajara, Mexico, wordt er trouwens in FSSPX-kringen gezegd dat Saenz y Arriaga hulp gekregen heeft van een geheime sekte die zich “Los Tecos” noemt, en degenen die dit op het internet zeiden behandelden dit als een onbetwist en gekend feit.

            Ik ken die kleine maar zotte wereld van het sedevacantisme, Peter, en ik hoop ten zeerste dat u zult inzien wat voor een hol van slangen dat is. Blijf er ver van weg en raak het met geen stok aan. Zij hebben geen wettige, formele bisschoppen en hun ‘kerk’ is een mensenmaaksel; een “petite-église” met een ineengeknoopte warboel van wijdingsstambomen waar ge duizelig van wordt.

          2. Beste Benjamin, U kent het document, maar niet goed dan.
            Cum ex apostolatus officio, gaat wel degelijk over de Katholieken die een ambt hebben in de Kerk.
            Deze handelt niet over het feit dat u aanhaalt zoals :
            « Bijvoorbeeld: Als kardinalen het in hun hoofd zouden halen om Justin Welby van de anglicanen (protestantisme werd formeel als sekte geanathematiseerd door de Apostolische Zetel) tot Paus van Rome te kiezen, dan zou dat ondubbelzinnig nul en onwettig zijn, en Welby blijft dan de geëxcommuniceerde leek die hij is. »
            Een protestant staat zo wie zo buiten de Kerk, en dat weet u.
            Het woord « sedevacantisme » is voor mij geen begrip, daar het woorden zijn die niet bepaalds omschrijven.
            Ik hou eraan om alles te onderzoeken en zoals Sint Paulus zegt : « Onderzoek alles, behoud het goede en verwerp het slechte. »
            Zo b.v. Kunt u hier zien dat Kardinaal Gianfranco Ravasi in groot ornaat van de VM een vrijmetselaar is die momenteel een ambt in de K. Kerk (?) heeft.
            https://cooperatoresveritatis.files.wordpress.com/2016/07/008-framassone-ravasi-3_56c31863047eb.jpg
            Wie heeft hem ooit aangeklaagd ? Bergoglio ? Helemaal niet, wat deze laatste is het eens met deze VM om een dialoog met de vrijmetselarij te hebben. Met, jawel, de vijand van de K. Kerk.
            U zult nog beslist weten waarom Paus Johannes Paulus I vermoord werd, nietwaar ? Die lijst van vrijmetselaars in de Kerk, daar wou hij schoon schip mee maken.
            Wie heeft ooit, na de dood van JPI, deze schurken geexcommuniceerd ? Of was dat niet nodig ?
            Wie zal nu in de huidige omstandigheden nog een vijand van de K. Kerk gaan excommuniceren ?
            Wie zal Bergoglio gaan aanklagen voor zijn zovele ketterijen ? Deze die zelf VM zijn ?
            Wie zal er nog geldig kunnen deelnemen aan een conclaaf en welk conclaaf was dan rechtsgeldig ?
            Dat staat er : «  (i) sententiam excommunicationis eo ipso incurrant, » 
            En ook dit : « 10. No one at all, therefore, may infringe this document of our approbation, re-introduction, sanction, statute and derogation of wills and decrees, or by rash presumption contradict it. If anyone, however, should presume to attempt this, let him know that he is destined to incur the wrath of Almighty God and of the blessed Apostles, Peter and Paul. »
            En dit : « (i) the promotion or elevation, even if it shall have been uncontested and by the unanimous assent of all the Cardinals, shall be null, void and worthless; »
            Uitgevaardigd voor alle tijden ‘ex cathedra’, niemand kan en mag dit document wijzigen of herroepen.
            U schrijft : « In de tijd van Paulus IV, toen Cum ex uitgevaardigd werd, had men schrik in Rome dat subversieve prelaten misschien op een bepaald moment zouden proberen om een protestant op de Troon van Petrus te plaatsen. In die context moet dat document verstaan worden. ».
            Niet juist, zie hierboven, het document is uitgevaardigd voor de Katholieken.

            Kijk wat de Heilige Catharina van Siena schrijft aan de Paus Gregorius IX.
            « Helaas, lieve, mijn liefste vader, vergeef mijn vermoeden in wat ik je heb gezegd en zeg; Ik ben
            gehouden door de Zoete Opperste Waarheid om het te zeggen. Zijn wil, vader, is dit en aldus een eis
            van U. Het eist dat je recht doet aan de overvloed van vele ongerechtigheden gepleegd door
            degenen die worden gevoed en geweid in de tuin van de Heilige Kerk; verklaren dat bruten niet
            zouden moeten worden gevoed met het voedsel van mensen. Omdat Hij je autoriteit heeft gegeven
            en je het aangenomen hebt, zou je je deugd en macht moeten gebruiken: en als je niet bereid bent
            om het te gebruiken, zou het beter zijn als je zou afzien van wat je hebt aanvaard; meer eer aan God
            en gezondheid voor uw ziel als het zo zou zijn. »
            Ik eer het ambt van Petrus.
            Laus tibi Christi +
            Ave Maria +

          3. ☩JMJ☩

            Peter, het historisch kader waarin dat document uitgevaardigd werd was welzeker dat van de protestantse aanvallen tegen de Kerk (dat was toen de brandende actualiteit in de dagen van Paulus IV als Opperpriester), en er waren reeds herhaaldelijk gevallen geweest waarbij bisschoppen zich openlijk aangesloten hadden bij de protestantse sekte. Als Paus Franciscus zich morgen openlijk gaat laten inschrijven bij de lutherse ‘kerk’, en daar elke zondag de ‘dienst’ gaat bijwonen, ja, dan zal hij zo doende zijn ambt verliezen. Uiteraard was Cum ex gericht tot Katholieken, maar tot Katholieken die zich zouden aansluiten bij een formele sekte of geëxcommuniceerd verklaard zouden worden voor ketterij, waardoor zij zouden ophouden Katholieken te zijn. Excommunicatie voor heresie wordt zonder tussenkomst van het kerkelijk gezag opgelopen in het intern forum, maar niet in het extern forum, en het is net in foro externo dat het lidmaatschap in de Kerk doorbroken wordt door het delict van heresie en dat men van het kerkelijk ambt vervalt. Citeren zonder context zoals de sedevacantisten doen is gemakkelijk maar niet correct. Ik kan ook citeren, maar het is belangrijk het groter verband van de canonieke overleveringen en de ecclesiologische leer te begrijpen waarin magistrale en kerkrechtelijke documenten vorm krijgen. Zelfs Maarten Luther in eigen persoon kwam niet in de status van formele ketter terecht zonder kerkelijke interventies. Documenten zoals Cum ex zijn geschreven in een legaal-ecclesiastieke taal met een zeer technische functie, en het is dan ook niet voor niets dat de Kerk altijd clerici opgeleid heeft om die taal te begrijpen en juist te interpreteren.

            Het individualisme van de sedevacantisten is typisch Amerikaans, en het is dan ook geen toeval dat de sedevacantistische ‘kerk’ ontstaan is in Amerika, waar het nog steeds de meeste aanhang heeft. Hier in Europa is dat zelfs bijna niet gekend.

            Het woord “sedevacantisme” komt van “vacatio sedis”, “vacant zijn van de zetel”. Het is een benaming voor diegenen die beweren dat er sinds de dood van Pius XII geen paus meer geweest is.

            De Kerk die door Christus op aarde gesticht werd heeft een Paus van Rome; wie is volgens u de paus, Peter, of wie kan volgens u een paus kiezen, gezien u geen Romeinse clerus heeft? Waar was volgens u de Kerk in de jaren vlak na 1965? Het sedevacantisme is een onhoudbare, schismatieke deceptie. De Kerk kan niet verdwijnen zodat een kleine groep zich dan enkele jaren later een ‘recht’ kan toe-eigenen om op de brokstukken een door mensenhand gemaakt ‘episcopaat’ te construeren. Het sedevacantisme is een pseudokerkelijke democratie die het wijdingssacrament misbruikt om een soort van gemijterde sacramentsmachines te creëren. Een gewaande sedisvacatio van de Apostolische Troon (van meer dan een halve eeuw!) wordt gehanteerd om die sacramentele warboel te rechtvaardigen met een fictieve ‘noodtoestand’. Er bestaat in werkelijkheid geen enkele noodtoestand die het oprichten van dergelijk roofpriesterschap gebaseerd op sacramentele diefstal kan rechtvaardigen, en de notie van een vacatie van het Pausdom die zestig jaren lang zou duren is volstrekt absurd en vals.

          4. ☩JMJ☩

            “Cum haeresis sit crimen contra Religionem, iudex legitimus in eo esse non potest, nisi Ecclesia : et iure definitum est.” – Theologia moralis universa, deel 3, Tract. VIII (De fide), Petrus Scavini.

            “Gezien ketterij een misdaad tegen de Godsdienst is, kan de legitieme rechter er over niemand zijn dan de Kerk : en het is wettelijk gedefinieerd.”

            Scavini gaat verder door concreet aan te tonen wie de rechters betreffende ketterij waren in de Kerk, namelijk op de eerste plaats de Romeinse Opperpriester, en, ondergeschikt aan hem, de kardinalen inquisiteurs in het Vaticaan. Ook de bisschoppen ordinarii waren rechters, maar dan in hun eigen diocesen.

            Het beoordelen van lidmaatschap in de Kerk is geen private aangelegenheid.

          5. Beste Bejamin,
            Denkt u nu dat ik niet weet wat het woord ‘sedevacantisme” inhoudt?
            Denkt u nu dat ik uw uitleg over de kerkelijke wetten en gang van beheer in de K. Kerk niet ken?
            Het feit is dat Cum Ex een Ex Cathedra uitgevaardigd document is dat geldig is voor iedereen (met zeker inbegrip van de clerus) en dat eeuwig geldig is. Dit document zou, als voorbeeld, nu moeten toegepast worden op deze VM Kardinaal Kardinaal Gianfranco Ravasi afgebeeld in groot ornaat en die momenteel een ambt in de K. Kerk (?) heeft.
            https://cooperatoresveritatis.files.wordpress.com/2016/07/008-framassone-ravasi-3_56c31863047eb.jpg
            Foto bekeken, Benjamin?

            Cum Ex is uitgevaardigd door Paus Paulus IV als een wapen tegen de eeuwige ketterij binnen de K. Kerk te bestrijden. Trouwens het staat er heel goed in uitgelegd.
            Diegenen die het moeten gebruiken en het niet gebruiken, en diegenen die het tegenspreken of weerhouden
            en wegmoffelen door eigenbelangen en misdadigheid binnen de K. Kerk, die zijn schuldig voor de Rechterstoel van God, en zijn zonden tegen de H. Geest (u weet wel deze waarover Jezus spreekt in Mat. 12: 31-32).
            Ik herhaal dan ook mijn simpele vraag, waarom is er niemand die deze man, die geen Katholiek is en door lidmaatschap aan de VM buiten de K. Kerk staat, aanklaagt en veroordeelt?
            Medewetenschap over dit lidmaatschap door Bergoglio, zeker en vast! Het staat open en bloot op internet, zodus…
            Dit is nog maar één klein vraagje en ik zou er zo duizenden op u kunnen afsturen.
            Lees het boek “The Plot against the Church” maar eens. Geschreven door Kardinaal Ottaviani en de andere moedige Kardinalen en Bisschoppen die het Vat II aanklagen als een ongeziene misdaad tegen God en Zijn K. Kerk, uitgegeven in 1963 en uitgedeeld aan de deelnemers aan dit misdadig Concilie Vat II.
            Diegene die dit ultieme wapen binnen de H. K. Kerk, gegeven door Gods voorzienigheid en Barmhartigheid, minimaliseert, of afwimpelt, of niet toepast om orde op zaken te stellen binnen Gods H. Kerk, die is zeer schuldig.
            En, beste Benjamin, een goede raad, spreek niet ten beste van zulke mensen.
            Laus tibi Christe +
            Ave Maria +

          6. ☩JMJ☩

            Peter, u haalt allerlei zaken aan die irrelevant zijn respectievelijk het onderwerp of Bergoglio Paus is of niet. Dat hij een smeerlap is die de agenda van de vijandelijke machten uitvoert weet ik ook, maar de eeuwige principes van de Katholieke Leer designeren hem als zijnde de Opvolger van Petrus op dit moment. U kunt niet zomaar even de gehele kerkelijke hiërarchie afzetten; zo zit de Kerk niet in elkaar.

            Ik weet dat het laten begaan van Ravasi en Bilderberg Parolin in het Vaticaan een smet werpt op Bergoglio, ik ken het werk van Maurice Pinay; ten slotte, ik ken Cum ex, en ik weet hoe dat document verstaan moet worden omdat ik de tijd genomen heb om mij te verdiepen in de geest van de Kerk, en daarom weet ik ook dat uw interpretatie incorrect is. Mijn punt is dat de smeerlap, Bergoglio, Paus van Rome is, en dat het schismatiek is om te weigeren diegene als Opperpriester te erkennen die door de universele Kerk erkend wordt; dat houdt dus niet in dat ik zijn infernale agenda zou verdedigen. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de wandaden van de persoon en het ambt dat hij schraagt.

            U heeft op het volgende nog niet geantwoord: “De Kerk die door Christus op aarde gesticht werd heeft een Paus van Rome; wie is volgens u de paus, Peter, of wie kan volgens u een paus kiezen, gezien u geen Romeinse clerus heeft? Waar was volgens u de Kerk in de jaren vlak na 1965?”

            Kent u het dogma van de perpetualiteit van de Petrijnse successie, plechtig afgekondigd tijdens Vaticanum I? Kent u het dogma van de perpetualiteit van de Lerarende Kerk (de bisschoppelijke hiërarchie)?

            Wat weerhoudt u, volgens uw defectieve logica, van ‘Pope Michael’ te gaan volgen in Kansas, gezien de sedevacantistische ‘bisschoppen’ geen ‘paus’ willen kiezen? Op die manier leidt sedevacantisme naar conclavisme, en valt men van de ene absurditeit in de andere. Tevergeefs ontkennen sedevacantisten het verband tussen de twee.

            Van autocefale groepen die niemand kent hebben de modernisten en vrijmetselaars in het Vaticaan trouwens geen schrik, Peter. Wel van mensen die binnen de Kerk blijven en van binnen uit naar een reconquista streven, en dat zien we in hoe tiranniek zij te werk gaan tegen mensen zoals de Franciscanen van de Immaculata. Met obscure groepkes die de Kerk proberen weg te toveren lachen zij simpelweg omdat de aanhangers daarvan zichzelf uitgeschakeld hebben en niet bruikbaar zijn voor een echte contrarevolutie tegen hun verderfelijk novus ordo paradigma.

          7. Nooit werd Cum ex gedurende de Kerkgeschiedenis toegepast door de Heilige Romeinse Zetel zoals u dat document interpreteert, Peter. Dat is gewoon een feit.

          8. Beste Benjamin,
            U herhaalt de vraag: “U heeft op het volgende nog niet geantwoord: “De Kerk die door Christus op aarde gesticht werd heeft een Paus van Rome; wie is volgens u de paus, Peter, of wie kan volgens u een paus kiezen, gezien u geen Romeinse clerus heeft? Waar was volgens u de Kerk in de jaren vlak na 1965?”
            Waarop ik graag antwoord. Diegenen die tegen dat satanisch complot van Vat II vochten en die het boek ‘complot tegen de Kerk’ hebben geschreven (genoemd door de modernistische schurken ‘het syndicaat van kardinalen) en Kardinaal Siri., te samen met al deze die toen en nu nog altijd de ware K. Kerk van voor 1962 trouw zijn gebleven en die de ketterijen niet geslikt hebben en nooit zullen slikken. De obscure groepjes, zoals u ze noemt. De vervolgden in werkelijkheid.
            U schrijft ook nog: “Nooit werd Cum ex gedurende de Kerkgeschiedenis toegepast door de Heilige Romeinse Zetel zoals u dat document interpreteert, Peter. Dat is gewoon een feit.”
            Haal mij dan slechts één feit aan.
            Laus tibi Christe +
            Ave Maria +

          9. ☩JMJ☩

            De Kardinalen Siri en Ottaviani erkenden publiekelijk Johannes XXIII en gaven hem openlijk obéissance als Romanus Pontifex. Er zijn foto’s van Siri waarin hij knielt voor Johannes Paulus II ten teken van zijn onderwerping aan zijn pauselijk gezag. Dat waren geen sedevacantisten, en de Kerk kan onmogelijk op een clandestiene, cryptische wijze bestaan hebben gedurende het pontificaat van Johannes XXIII omdat dit tegen de goddelijke inrichting van de Kerk is. Het sedevacantisme gaat dwars tegen de Katholieke ecclesiologie in, zoals ook de petites-églises van vroeger in wier geest de sedevacantisten geworteld zijn.

            Citaat Peter: “Haal mij dan slechts één feit aan.”

            U draait de zaken om. U bent degene die Cum ex aangehaald heeft in de mening dat dit uw positie staaft; aan u is het dan om te bewijzen dat dit document daadwerkelijk op gedurige wijze toegepast werd in de Kerkgeschiedenis zoals u het interpreteert. U zult dit niet kunnen bewijzen omdat het zo in feite niet toegepast werd. Dergelijke chaotische en anarchische interpretatie zoals de uwe was nimmer in de bedoeling van Paulus IV, noch in die van zijn opvolgers die het magistraal document in zijn rechtsgeldigheid bevestigd hebben. Nooit was een privaat oordeel van Jef van op den hoek van ’t straat voldoende voor kerkelijke hiërarchen om hun ambten te verliezen door heresie. Dergelijke praktijk zou alle orde overhoop werpen.

          10. Beste Benjamin,
            U maakt er een zooitje van. Ik heb alleen willen onderstrepen dat Cum Ex een instrument is om de eeuwige ketterijen uit de K. Kerk te verwijderen. Als u daar niet mee akkoord bent, kan ik daar niets aan doen. Waar heb ik geschreven dat de Kardinalen Siri en Ottaviani de Paus hebben verworpen? Deze waren zich wel bewust van de grote catastrofe die zich ging voordoen in de K. Kerk, dat is alles.
            U komt altijd aandraven met “sedevacantisme”. Het zal mij worst wezen hoe u wat noemt. U wilt mij dingen laten schrijven die ik niet wil.
            Einde discutie hierover.
            Laus tibi Christe +
            Ave Maria +
            Altijd terug komend

      2. Wie zou dat moeten zijn dan? De paus?

        Maar er is toch nog een em. paus Benedictus XVI. We hebben twee pausen. Er zal een van de twee moeten wijken, zeker als er een paus ongeldig is gekozen, zoals men hier op deze website altijd zegt van paus Franciscus, soms paus Bergoglio genoemd. Zeker wordt dat gezegd op de website van de Rest kerk.
        Het lijkt er wel op dat dat echt zo is gegaan, want in het begin leek het Katholiek Nieuwsblad dat ook te zeggen.
        Maar men legt hier soms wel op alle slakken ook zout en dan wordt het echt hatelijk en liefdeloos ten aanzien van honderdduizenden christenen die misschien onwetend worden misleid, maar toch verlangen naar God en het goede zo goed en zo kwaad als het gaat wel proberen de wil van God te doen.

  3. … Dat men goed voor ogen houde dat de kerk een sacrale ruimte is, en geen café, bibliotheek, muziektempel, babbelruimte of wat ook.
    … Wie wil bidden in de kerk of daar eens wil binnen springen om Jezus een goededag te zeggen komt meestal verkeerd uit, want zeer veel kerken zijn overdag gewoon gesloten. Maar voor activiteiten die niet in de kerk thuishoren worden er blijkbaar wél mensen ingezet.

    1. Dat is ook het kromme. Vraag je of de kerk overdag ook een bepaalde periode open kan, dan is er geen toezicht te krijgen in de Kerk. Bij andere dingen eerder. Bovendien is men bang voor inbraak, ze durven niet de Kerk open te stellen.

  4. De Deventer Vianneykerk moet een galerie worden waar 5000 Boeddhabeelden te bezichtigen en te koop zijn. “Dat is toch veel mooier dan woningen in de kerk!”, zegt initiatiefnemer Peter Vredeveld.

    Vredeveld verhuist zijn enorme handelsvoorraad authentieke boeddhabeelden van Espel naar Deventer. Inmiddels staan er al vele honderden beelden in de kerk aan de Rielerweg. De boerenschuur in de Noordoostpolder werd te klein. “En dit is een prachtig gebouw voor de beelden.”

    “Jezus goede monnik”

    De Deventer Vianneykerk werd in juni 2014 voor het laatst gebruikt voor een rooms-katholieke dienst. De kerk is nog steeds aangekleed met beelden van onder meer Jezus aan het kruis. Volgens Vredeveld botst dat niet, Jezus van Nazareth en de boeddha: “Jezus zou een hele goede monnik zijn geweest.”

    Ik ben er helemaal klaar mee ,een goede uitvaart nederland !

    1. Boeddhabeelden zijn ook praktisch overal te koop, maar Kruisbeelden en Mariabeelden vind je alleen in Bedevaartsplaatsen.

  5. Onze kerken zijn allang geen eigenaars meer van God, maar de eigenaar is Satan geworden. Wat er in Antwerpen gebeurd daar ben ik niet meer van in schok, want de bisschop en de meeste priesters die daar rondwandelen zijn meestal mannen zonder ruggengraat en de meeste hebben daar ook een geheime wereldse agenda die je best niet in het openbaar verkondigd. Ze zijn niet zomaar onzichtbaar als priester als ze in de wereld zijn. Hun priesterboord, habijt, en priester pak is voor deze mannen ver verleden tijd. Ze zijn gewoon burgers onder de burgers. En die toch zichtbaar zijn hebben meestal twee gezichten ‘een progressief en een conservatief gezicht’ aangepast aan het gezelschap waar ze bij vertoeven. In het Bisdom Antwerpen daar is dringend een groot wonder nodig.. Het blokken in de kerk triestig, en dan durven ze nog spreken er hangt een studiesfeer. In een kerk moet er een bidsfeer hangen, een ruimte waar je hart en ziel tot rust kan komen bij God De Vader. De kerk van Vlaanderen is momenteel verloren. De enkele goede priesters ‘die ik jammer genoeg maar op één hand kan tellen’ zullen het niet redden. We hebben ‘Heilige authentieke priesters’ en een Heilige authentieke Paus nodig! En geen van beide hebben we momenteel. Het is blijven intens bidden en geduldig wachten tot het tij kan keren. Met de mensen die we nu binnen de kerk hebben lukt dat nooit, die zijn niet bezield – de meeste zijn heel oppervlakkig . Een kerk opbouwen met mensen die hun geloof niet verinnerlijkt hebben en die zijn blijven steken in uiterlijkheden daar heeft God niets aan. De oude generatie heeft eerst de verdwijnen zodat bezielde jonge priesters en bisschoppen in de plaats kunnen komen.

    1. Wat u schrijft heb ik al zo lang opgemerkt in onze plaatselijke kerk, heel herkenbaar voor mij.
      Priesters met boorden zijn hier weinig, alleen de priesters van het Neocatechumenaat, maar die zitten toch te ver vandaan, zeker voor ouderen, die te oud zijn om er heen te gaan.

      Er was sprake van dat de pastoraal werkers zouden verdwijnen, zo langzamerhand in het Bisdom Haarlem-Amsterdam, maar het gaat wel heel langzaam, voordat de laatste echt verdwenen is. We hebben een diaken, maar die is nu een aantal weken op vakantie. Dus hebben we hier vooral Woord- en Communievieringen door leken, vaak ook nog vrouwen. Een enkele H. Mis is er dan nog door een oudere priester uit Hoorn. Het is nooit een echt bevlogen jonge priester met Priesterboord. Het lijkt wel of ze hier nog altijd geweerd worden.
      Weet u, ik ben al zo lang bezig, maar het verandert niet. Het is dodelijk vermoeiend en fnuikend. Maar ergens anders naar toe gaan, dan beland je al gauw bij protestantse vieringen. Maar daar is het soms nog beter dan bij de katholieken soms. En ik houd van God en van mensen. Tegenwoordig kom je in alle kerken wel tenenkrommende dingen tegen, zowel in protestantse kerken als ik katholieke kerken.
      Als de Eenheid, zoals Jezus die bedoelde, niet terugkomt voordat Jezus terugkomt, dan zie ik het toch niet zo rooskleurig in op deze aarde. “Gods molens malen langzaam!” zei ooit een tante Zuster van mij tegen mij. Toch zegt God ergens in een Psalm of elders in de H. Schrift dat Hij niet zal talmen.

      God geve dat het geloof in geheel de wereld mag terugkeren in Hem en in Zijn Woord én in Zijn Kerk.

  6. Inderdaad, de kerk is verworden door deze paus met mensen die geen zondebesef meer hebben, ik noem het de kerk van de mens en niet van God!

    1. Zeg niet te gauw dat iemand geen zondebesef meer heeft, wat men verloren heeft, kan ook weer terugkomen. God wil toch iedereen tot Hem trekken, maar het gaat wel op Zijn Tijd !! Immers bij God is niets onmogelijk.

      En ik heb zondebesef, maar het is lastig biechten als er nauwelijks priesters te vinden zijn. En het lijkt wel of het hen niet interesseert wat je meegemaakt hebt, hoe je je erbij voelt en wat voor een strijd je soms moet leveren om het goede te blijven volgen en te doen.

      Mensen die anderen al als verloren zijn gaan zien, terwijl ze nog in leven zijn, mogen ook wel eens bij zichzelf te rade gaan.

  7. Beste Mirmar,

    – Er bestaan gelukkig ook nog veel goede priesters, en zo moeilijk zijn die echt niet te vinden. De slappe figuren zijn veelal in het verleden reeds gestopt met hun roeping.
    – In nogal wat kerken is er biechtgelegenheid rond de grote kerkelijke feesten (Kerstmis, Pasen, …).
    – Wie een priester opbelt (zie parochies in de witte telefoongids) heeft toch altijd de mogelijkheid een afspraak te maken voor een biechtgesprek met die priester. Dat móeten ze doen.

    Vriendelijke groet, A. G. Stinus

  8. Hallo Mirmar,

    Ik bedoel de telefoongids die in Vlaanderen nog in omloop is op papier. De witte bladzijden vormen de gids met officiële telefoonnummers (van vaste telefoons, …) ; de gele bladzijden bevatten telefoonnummers van firma’s en tevens publiciteit. Je kunt natuurlijk ook online telefoonnummers vinden, of een en ander opzoeken via http://www.kerknet.be .

    Vriendelijke groet, AGSt.

  9. Voor zover ik weet mag ik hier niet meer reageren. (?) Het waarom ontgaat mij. Waarom krijg ik dat niet te horen?
    Als deze reactie toch doorkomt, beschouw het dan als zijnde niet geplaatst.
    Want misschien is de ban misschien al opgeheven.

  10. De invoering van de liturgie gekeerd naar het volk met ondermeer vrouwelijk altaarpersoneel en zitstoelen heeft in niet geringe mate de goddelijke sfeer in het kerkgebouw doen verdwijnen. De spankracht is eruit.

Er is geen mogelijkheid (meer) om commentaar te geven op dit nieuwsbericht