Covid 19: waarom ons politiek profitariaat helemaal geen applaus verdient

Foto: creative commons

Dit weekend werd er vanuit de media en TV-wetenschap weer veel met het moraliserende vingertje gewezen naar al die stoute jongens en meisjes in ons land, die de Covid 19 regels onvoldoende gevolgd zouden hebben. Indien we niet braver in ons kot zouden blijven, zouden er als straf nog strengere lockdown maatregelen komen, dreigden onze zelfverklaarde schoolmeesters en -juffen op VRT en VTM nieuws. Veel minder moraliserend, waren de berichten inzake de sterftecijfers in onze woonzorgcentra. Nochtans sterven 2/3 van de Covid 19 gevallen in een rusthuis, dat al weken in lockdown zit. Allemaal de schuld van die lakse burger, die het niet ernstig genoeg meent met social distancing?  Of is het omdat de besparingspolitiek van onze overheid onze rusthuisbewoners al jarenlang stiefmoederlijk behandelt?

Cultuur van de dood

In de Standaard, lees ik dat woonzorgcentra niet alleen zeer karig voorzien zijn van beschermingsmateriaal (mondmaskers, etc), maar dat Corona-testen er in het begin zelfs verboden waren (!). Volgens een onderzoek van BEFEZO, de beroepsorganisatie voor zorgkundigen, zijn de helft van de laaggeschoolde en onderbetaalde rusthuismedewerkers niet eens op de hoogte van de juiste aanpak van een epidemie. Voor bachelors verpleegkunde, is het werken in een rusthuis al lang onaantrekkelijk geworden, zodat er onvoldoende expertise in de woonzorgcentra aanwezig is. Dit tekort aan deskundigheid en testcapaciteit leidde o.a. tot het nutteloos ophokken van vele ouderen op hun kamer met al het psychisch leed dat hieruit voortvloeit. De Standaard noteerde ook de vele klachten van huisartsen en familieleden over de weigering van sommige ziekenhuizen om rusthuisbewoners te hospitaliseren. Het ging zelfs zo ver dat Steven Van Gucht van Sciensano tijdens zijn dagelijkse TV-rapportering moest onderlijnen, dat er geen reden is om oudere of gehandicapte mensen van medische zorg in een ziekenhuis uit te sluiten (!). Er was namelijk voldoende capaciteit. Het feit dat de ziekenhuisopname van zwaar toegetakelde ouderen en gehandicapten geen evidentie was, is de zoveelste herinnering aan de grote invloed in ons land van de “cultuur van de dood”, waartegen Paus Johannes Paulus II ons meermaals heeft verwittigd. Binnen de cultuur van de dood zijn vooral economisch productieve levens zinvol, wat leidt tot een onverbiddelijke logica van euthanasie en abortus voor allen die niet passen in het plaatje van de hedonistische consumptiemaatschappij.

Covid 19: ideale manier om wachtlijsten weg te werken

Het is bijgevolg bijzonder moeilijk om het cynisme achter de draconische Covid 19-maatregelen te negeren. Indien er zoveel mensen in onze rusthuizen sterven, ligt dit niet aan een tekort aan burgerzin bij de bevolking. Neen, indien er zovele senioren sterven,  ligt dit in de eerste plaats aan onze neoliberaal geïnspireerde, gewetenloze politieke kaste en haar jarenlange besparingsbeleid op de rug van de zwaksten in onze maatschappij. De gevolgen hiervan zijn zeer ernstig. Binnenkort zullen er dankzij Covid 19 in de woonzorgcentra heel wat kamers vrij komen.  Meer nog, men zal zijn kamer in het rusthuis kunnen uitkiezen: boven, beneden, met of zonder balkon, met zicht op de tuin… Deze “natuurlijke” wegwerking van de wachtlijsten in de welzijnssector, komt uiteraard goed uit voor onze neoliberale beleidsmakers, die na deze crisis ongetwijfeld opnieuw drastisch zullen doorgaan met besparen….  Het is dit profitariaat op hoog niveau, dat men aan de schandpaal zou moeten nagelen, en niet die enkele burgers die even willen uitrusten op een bank in het park….  Laten we dus stoppen met het culpabiliseren van gewone mensen. Tijd om de klappende handjes van 20 uur te vervangen door een luid boe-geroep, want we hebben reden om boos te zijn over het onrecht, dat onze ouders en grootouders in deze Covid 19 crisis wordt aangedaan.

Auteur:Katharina Gabriels

Katharina Gabriels is gehuwd en moeder van twee tieners. Ze is gefascineerd door (kerkelijke) actualiteit, hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en ethische kwesties.

6 commentaren op “Covid 19: waarom ons politiek profitariaat helemaal geen applaus verdient

  1. 1) Stank voor dank ! Onze bejaarde medemensen worden door de politieke kaste duidelijk gereduceerd tot hun economische waarde. Dat zij in het verleden vaak 50 jaar (sommigen zelfs meer) belastingen betaald hebben en dat sommigen nog aan het oorlogsfront gestreden hebben zodat de huidige politieke salon-generaals zich comfortabel in hun vet-betaalde pluchen zetels kunnen nestelen (hoewel, zonder enige democratische basis) lijkt het minste van hun zorgen.
    De neoliberale minister van volksgezondheid vindt in de WZC’s wellicht te weinig collega’s artsen om hen een hart onder de riem te steken. In ziekenhuizen zijn er wel voldoende artsen. Hiermee wil ik absoluut geen afbraak doen aan de inzet van ziekenhuispersoneel, in welke hoedanigheid ook.
    Ook de Europese politici zijn opvallend stil. In plaats van bij het begin van de crisis de verantwoordelijkheid op te nemen waarvoor ze zichzelf rijkelijk laten betalen, is het oorverdovend stil in het Europa met de 27 snelheden. Politiek Europa bemoeit zich overal mee, tot in de kleinste onooglijke details, maar nu …
    Het is mijn vermoeden dat, wanneer Europa van in het begin maatregelen genomen had voor de gehele EU, we een andere evolutie hadden gekend van Covid-19. In elke geval zouden de onderlinge rondjes moddergooien, niet van toepassing geweest zijn. Keerzijde van de medaille voor de EU is dan wel dat lidstaten achteraf een argument zouden hebben om economische gevolgen te verhalen op Europa.
    2) De burger wordt geadviseerd om de lokale handelaars te steunen door bij hen de aankopen te doen.
    Intussen worden mondmaskers , vaak van ondermaatse kwaliteit en gepaard gaande met hoge transportkosten, besteld aan de andere kant van de wereld …. begrijpen wie begrijpen kan.
    Is het dan zo moeilijk om Belgische bedrijven in te schakelen/ om te schakelen om deze en andere broodnodige middelen, onder degelijke kwaliteitscontrole, te produceren?
    3) Bij wat fout gaat wordt door de politici verwezen naar de adviezen van de ‘experten’. De experten verwijzen hier graag naar de beslissing van de politiek.

    1. 100 percent gelijk De oudjes krijgen geen respect .Waarom al die blabla tijdens huldiging van 2 de oorlogs huldiging nooit meer een oorlog.Ik heb geen oudere meer maar ik respecteer hun nog altijd

  2. België staat aan de top van de wereld volgens een onderzoek door de USA van slachtoffers van het coronavirus. Maar de verantwoordelijken hiervoor zullen wel de dans ontspringen. Er is vraag voor een onderzoekscommissie naar het falen van deze regering en in het bijzonder van de vele verantwoordelijke ministers van gezondheid. Zeven in totaal, waarvan wonder boven wonder slechts één in Vlaanderen, Dient onze gezondheidszorg in Brussel en Wallonië dan echt enkel voor een goed betaald postje zonder verantwoordelijkheid en zonder werk ? Als er ooit een onderzoekscommissie komt zal die enkel dienen om alles in de doofpot te steken zoals gebruikelijk.

  3. Ik weet niet hoe het U of anderen vergaat met de lock down, maar ikzelf heb daar steeds meer moeite mee.
    De regering bepaalt op dit moment:
    hoe wij elkaar mogen begroeten (geen hand geven + hou 1,5 meter afstand) +
    met hoeveel personen wij samen mogen zijn +
    hoe wij moeten omgaan met beschermende middelen, zoals plastic handschoenen en mondkapjes +
    met hoeveel personen wij in onze eigen auto zitten enzovoorts.

    Ik vind dit alles zeer beklemmend.

    Ik kan namens en WIL niet iemand anders beslissen, maar ikzelf WEL en KAN elkaar niet als mogelijke vijand te zien en te behandelen.
    Bovendien: het is Gód Die ons leven wenste en het is Gód Die ons leven zal nemen.

    Anders gezegd: Wij zijn van kinds af aan opgevoed om elkaar te begroeten met elkaar een hand te geven.
    Wij hebben het récht om elkaar te begroeten conform onze opvoeding.

  4. Correctie:
    Ik weet niet hoe het U of anderen vergaat met de lock down, maar ikzelf heb daar steeds meer moeite mee.
    De regering bepaalt op dit moment:
    1. hoe wij elkaar mogen begroeten (geen hand geven + hou 1,5 meter afstand) +
    2. met hoeveel personen wij samen mogen zijn +
    3. hoe wij moeten omgaan met beschermende middelen, zoals plastic handschoenen en mondkapjes (niet in riool of toilet gooien) +
    4. met hoeveel personen wij in het openbaar vervoer en zelfs in onze eigen auto mogen zitten enzovoorts.
    De regering gaat steeds verder.

    Ik vind dit alles zeer beklemmend.
    Ik vertrouw erop, dat de ander de algemene hygiëne in acht neemt.
    Dus, als ie stront in de handen heeft gehad, dat hij/zij de handen even wast.
    Ik KAN en WIL niet namens iemand anders beslissen, maar ikzelf WIL en KAN elkaar niet als mogelijke vijand zien en behandelen.
    Bovendien: het is Gód Die de natuur en dus ook ons mensen geschapen heeft.
    Het is dus Gód Die ons leven wenste en het is Gód Die ons leven zal nemen.

    Anders gezegd:
    Wij zijn van kinds af aan opgevoed om elkaar te begroeten door elkaar (afhankelijk van de intimiteit) ’n hand of ’n kus te geven.
    Wij hebben het récht om elkaar te begroeten conform onze opvoeding.

Er is geen mogelijkheid (meer) om commentaar te geven op dit nieuwsbericht