Zweden: oudheid en middeleeuwen in geschiedenislessen vervangen door progressieve thema’s?

Als het van de Zweedse onderwijsadministratie afhangt, zullen de oudheid, middeleeuwen en Zweedse “Gouden Eeuw” uit het leerplan geschiedenis van het lager secundair onderwijs geschrapt worden, ten voordele van “moderne” maatschappelijke thema’s zoals migratie, het klimaat, de invraagstelling van maatschappelijke normen, “kritische theorie” en de gender ideologie. Dit werd door Anna Westerholm, verantwoordelijke voor het leerplan in het Zweeds officieel onderwijs, bevestigd in een interview met Svenska Dagbladet. 

Voorrang aan hedendaagse geschiedenis en thema’s

Volgens Westerholm, zou het huidige leerplan geschiedenis zo overladen zijn, dat er nauwelijks tijd overblijft voor Wereldoorlog II en hedendaagste thema’s. Daarom werd er na “grondig onderzoek” dus gekozen voor de ”meest pijnloze oplossing”: het schrappen van alle tijdperken voor de 18de eeuw. Het gevolg hiervan is dat Grieken, Romeinen, Vikings en de Christelijke middeleeuwen niet meer aan bod zouden komen in de les geschiedenis van de eerste jaren van het secundair onderwijs. Hetzelfde zou gelden voor de geschiedenis van Zweedse “gouden eeuw” (17-18de eeuw), toen het land ook Finland, the Baltische staten en delen van het hedendaagse Duitsland omvatte. Mogelijk paste dit laatste tijdperk ook niet binnen de politiek correcte denksfeer van de Zweedse onderwijsadministratie?

Verbijstering alom in academische kringen

De voorgestelde wijzigingen kregen zware kritiek vanuit academische en literaire kringen. In een interview met Aftonbladet, noemde Dr. Dick Harisson, geschiedenisprofessor aan de universiteit van Lund, de geplande maatregelen “bizar en verbijsterend”.  De Zweedse literatuurcritica Maria Schottenius waarschuwde in het blad Dagens Nyheter voor de “diefstal van het cultureel erfgoed van leerlingen”. “Zonder kennis van het verleden, kan je ook geen respect hebben voor de toekomst,” verklaarde Jenny Wallensten, expert oudheidkunde voor het Zweeds Instituut te Athene, aan Svenska Dagbladet. Ze noemde het voorstel “absurd”. Er kwam ook reactie vanuit politieke kringen. De voormalige Zweedse Minister van Onderwijs, Jan Björklund, tweette dat hij een vergelijkbaar voorstel tijdens zijn termijn had geschrapt. 

Zweden als progressief laboratorium ?

Als bakermat van het progressive denken, is Zweden vaak de ideologische kanarie in de Europese koolmijn.  De voorgestelde aanpassing van het leerplan geschiedenis zou dus slechts een voorproever kunnen zijn van een bredere voorstellen binnen het territorium van de Europese Unie. Laten we niet vergeten, dat geschiedenislessen een deel zijn van de culturele en identitaire vorming van een bevolking. Wanneer deze identiteit enkel gebaseerd is op Wereldoorlog II, schuldgevoelens en de invraagstelling van traditionele normen en waarden, wordt het makkelijk om jongeren te kneden volgens de ideologische noden van het moment en ze op te trommelen voor allerlei betogingen rond bv het klimaat of een open grenzen-politiek. Een alerte houding blijft daarom aan de orde. 

Bron: RT

Deel dit artikel:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Author: Katharina Gabriels

Katharina Gabriels is gehuwd en moeder van twee tieners. Ze is gefascineerd door (kerkelijke) actualiteit, hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en ethische kwesties.

5 thoughts on “Zweden: oudheid en middeleeuwen in geschiedenislessen vervangen door progressieve thema’s?

  1. Moderne tijden noemt men dat, maar als we onze geschiedenis niet meer kennen dan kennen we ook onze identiteit niet meer en dat is gevaarlijk.

  2. Zeer slechte plannen van die mensen in Zweden. In plaats van geschiedenis een hoop indoctrinatie en politieke correctheid ? Hopelijk brengen die plannen hier geen mensen op slechte ideeën.

  3. Wat een droefheid dat dit het eerst gemeld werd door RT. Als onze media en universitaire wereld dit niet meldt en aanklaagt, zegt dat ook veel over de betrouwbaarheid van onze culturele sector.

  4. Geschiedenis toch maar onzin.
    Voorbeeld:
    Men leert dat sommige bendes uit Spanje en Portugal vele mensen vermoord hebben om zo de baas over het buitgemaakte land in Zuid-Amerika te kunnen spelen.
    Kijk, dat zoiets is gebeurd, dat zal wel, ploertjes en schoffies zijn er nu eenmaal en die zullen wel blijven. Ook moreel achtergeblevenen kunnen vrijen.

    En dat men met vuurwapens zo goed als ongewapende indianen nou eenmaal makkelijk ombreng is heel misschien interessant te weten, maar men eet er geen boterham meer om. Of dat men ongewensten ombrengt met de pokken is ook apart, maar wat moeten de kleintjes met zulke kennis?

    Want zijn er geen miljoenen en miljoenen omgebracht als waren het musjes.
    Maar dat hoeven de kleintjes toch niet te weten?
    Die kleinen zien toch óók de standbeelden van de bendeleiders en aanhang overal staan? Zelfs in vol wapen-tenue en op stoere paarden?

    Hetzelfde geldt in Europa. Oorlog na oorlog werden gevoerd door steeds weer dezelfde bendeleiders schooiers en ander tuig. Miljoenen mensen lieten hierbij het leven. Is dat leuk om te weten? Verandert er iets door? Zijn die bendeleiders er eigenlijk nog?
    Hoe heten die eigenlijk?

    Dus als ik er zo naar kijk is het zinloos de kleinen iets te vertellen over de bendes, hun leiders en hun daden. Vooral als ze er nog zijn en de boekjes zélf lijken schrijven. Want u weet: degene die de anderen heeft omgebracht, die kan de boekjes laten schrijven. Die krijgt weinig weerwoord hè? Sommige mensen kunnen niet meer spreken als ze er niet meer zijn, dus je kan ze van alles in de mond leggen.

    Het zelfde in Amerika. Miljoenen en miljoenen Indianen zij er omgebracht, vernederd, uitgebuit, geknecht en geslaafd. Miljoenen en miljoenen. Is dat leuk om te weten? Gebeurt het niet meer door het te weten?

    Zelfde in China, Rusland, India. Eigenlijk overal.
    Overal vermoorden bendeleiders met aanhang zuivere mensen.
    De natuur wordt geperverteerd en vertrapt. De mens ontaard en ontgeestelijkt.

    En nu gaat men lesgeven in migratie, het klimaat, de invraagstelling van maatschappelijke normen, “kritische theorie” en de gender ideologie i.p.v. de kindertjes te vertellen over het vreselijke dat in schoffies huist.

    Tsja.

Comments are closed.