Beledigende reclamespot van Gillette zorgt voor commotie

Screenshot van Gillette reclamespot

De laatste reclamespot van scheermesjes-fabrikant Gillette met als titel “We Believe: The Best Men Can Be” veroorzaakte deze week heel wat commotie op het Internet. Tot verbijstering van de mannelijke kijkers, bleek het reclamefilmpje voor scheermesjes in de eerste plaats een feministisch pamflet te zijn tegen ongewenst seksueel gedrag en “toxic masculinity”. Dit laatste is een verzamelnaam voor al de typisch “mannelijke” kenmerken, waar de vrouwenbeweging een probleem mee heeft: dominantie, agressie, competitiviteit, emotionele geslotenheid… Volgens observatoren leek het wel of Gillette alle mannen (hun klanten nota bene) als seksuele roofdieren, vrouwenhaters en vechtersbazen wou voorstellen.  Opvallend was ook de portrettering van blanke mannen als (dikbuikige en lompe) boosdoeners en mannen met een Afrikaanse of Midden-Oosterse achtergrond als vrouwvriendelijke helden.  Ongehoord, onrechtvaardig en beledigend voor de blanke man, vonden social media gebruikers en bloggers, die opriepen om voortaan producten van Gillette en moederbedrijf Procter&Gamble te boycotten. 

De reclamespot kwam er vlak na de publicatie door de “American Psychological Association ” (APA) van een aantal controversiële aanbevelingen, om de nadelige psychologische gevolgen van  de “traditionele mannelijkheid” te bestrijden. Het ging vooral om “mannelijke” kenmerken als het nemen van risico’s, competitiviteit en avontuurlijkheid,  alsook de angst om “vrouwelijk”, zwak of emotioneel over te komen. Vooral het tekort aan beheersing van een complexere “emotionele taal” bij mannen, zou volgends de APA leiden tot psychologische problemen.  Conservatieve Amerikaanse opiniemakers zagen het APA rapport echter als de zoveelste manifestatie van de mannenhaat, die onze Westerse cultuur overheerst. Men stelt zich hierbij de vraag of het echt nodig is om mannen op krampachtige wijze in een vrouwelijk gedragspatroon te dwingen? “Indien het verlaten van traditionele normen onze mannen almaar meer met zichzelf doet worstelen, is het dan echt een goed idee om de essentiële natuur van jongens verder te negeren of te onderdrukken?” vroeg David French van de National Review zich af. Hij verwees hierbij naar de afnemende schoolresultaten van jongens in een vervrouwelijkt onderwijssysteem en de opvoedingsproblematiek van jongens die in vaderloze éénoudergezinnen opgroeien. 

 

 

 

Deel dit artikel:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Author: Katharina Gabriels

Katharina Gabriels is gehuwd en moeder van twee tieners. Ze is gefascineerd door (kerkelijke) actualiteit, hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en ethische kwesties.

3 thoughts on “Beledigende reclamespot van Gillette zorgt voor commotie

  1. Het is de bedoeling dat we makke, gedweeë sissy’s worden i.p.v. een sterke gemeenschap van weerbare (Christelijke) kerels. Dat laatste hebben de machtige bobo’s niet graag, dat komt hun niet zo goed uit. Zo zijn we ook gemakkelijker te overheersen door hen voor wie mannelijkheid en strijdvaardigheid nog wel van tel zijn. Onze moslimvrienden bijvoorbeeld. Hè, wat zeg ik nu, wat ben ik toch een vreselijke islamofobe, ultrarechtse, oerconservatieve, xenofobe, homofobe, aartskatholieke, kortzichtige neofascist.

  2. Bart zegt dat goed : als je zegt dat je katholiek bent, vinden nogal wat mensen dat je bekrompen en een beetje achter bent. Moeten we ons daar iets van aantrekken ? Totaal niet. We moeten gewoon voor ons geloof uitkomen zonder complexen, en ook dat geloof goed kennen, zodat we de dialoog met anderen zonder vaar noch vrees kunnen aangaan.

Comments are closed.