Op de dag van ons doopsel waren we heilig

 

Het heilig Doopsel is het fundament van heel het Christelijke leven. Het is de ‘Toegangspoort tot het leven in de Geest’ (= Vitae Spiritualis Ianua) en de deur die toegang verleent tot de andere Sacramenten. Door het Doopsel zijn wij van de zonde bevrijd en – herboren tot kinderen van God – worden wij ledematen van Christus, ingelijfd in de Kerk en aan Haar zending deelachtig gemaakt. De Heer zélf bevestigt dat het Doopsel noodzakelijk is voor het heil (Vgl. Joh. 3:5). Hij heeft aan zijn leerlingen bevolen het Evangelie te verkondigen en alle volkeren te dopen.

Het Doopsel is heilsnoodzakelijk voor hen aan wie het Evangelie verkondigd werd en die de mogelijkheid hebben gehad dit Sacrament te vragen. De Kerk kent geen ander middel dan het Doopsel om de toegang tot de eeuwige gelukzaligheid te verzekeren. Daarom hoedt Zij zich ervoor de zending te verwaarlozen die Zij van de Heer ontvangen heeft om al wie het Doopsel kan ontvangen te doen “herboren worden uit water en geest”. De vruchten of uitwerkingen van het Doopsel worden aangeduid door de zintuiglijke elementen van de sacramentele ritus. De onderdompeling in het water roept de symboliek van de dood en de zuivering op, maar ook van de wedergeboorte en de vernieuwing. De twee voornaamste vruchten zijn dus de zuivering van de zonden en de nieuwe geboorte in de Heilige Geest.

Door het Doopsel worden alle zonden vergeven, de erfzonde en alle persoonlijke zonden, evenals alle zondestraffen. In allen die opnieuw geboren zijn, blijft inderdaad niets over van wat hen zou kunnen verhinderen het Rijk Gods binnen te gaan, noch de zonde van Adam, noch de persoonlijke zonde, noch de gevolgen van de zonde, waarvan de scheiding van God het ergste is. Wel blijven er in de gedoopte nog enkele tijdelijke gevolgen van de erfzonde, zoals lijden, ziekte, dood, of de broosheden eigen aan het leven, evenals een neiging tot de zonde, door de Overlevering in het Latijn concupiscentia genoemd, of overdrachtelijk fomes peccati (= zondehaard). Omdat deze begeerlijkheid in de mens achtergebleven is, met het oog op de strijd, is zij niet bij machte mensen te schaden die er niet mee instemmen en er zich moedig tegen verzetten met behulp van de Genade van Christus Jezus. Sterker nog, “hij die zich in de strijd aan de regels houdt, zal gekroond worden (2 Tim. 2:5)”.

 

Deel dit artikel:Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Comments

    A. G. Stinus

    (13 januari 2019 - 18:16)

    Het doopsel is inderdaad een uiterst belangrijk sacrament. Zo belangrijk dat het vormsel er bij aanleunt : de vormselgenade is de vervollediging van de doopselgenade.

    willy

    (14 januari 2019 - 15:11)

    Het doopsel is een bevel of dogma van jezus!!

Regels voor reacties: 1. Haatreacties en reacties met vloek- en scheldwoorden zijn niet toegestaan. 2. "Trollen" is verboden. Dit forum is bedoeld als ontmoetingsplaats waar inhoudelijke reacties worden gegeven op een artikel, of waar meningen kunnen worden uitgewisseld, niet om te trollen. Bij herhaaldelijke overtredingen zal de gebruiker worden geblokkeerd. 3. Anonieme gebruikersnaam is toegelaten. 4. Katholiek Forum wil een beleefd, doch ongecensureerd platform aanbieden en is daarom volstrekt niet aansprakelijk voor de inhoud van de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.