Human Rights Watch: “Handboeken Islamonderricht Saoedie-Arabië zijn haatdragend”

afbeelding van een Koran (Foto: D@LY3D, Flickr)

Het leerplan voor het Islamonderricht van de scholen van Saudie-Arabië bevat haatdragende en opzwepende taal tegenover andere religies en tegenover islamitische tradities die de Soennitische interpretatie van de Islam niet aanhangen, bericht Human Rights Watch. De teksten minachten de religieuze praktijken van de Sufieten en de Sjiieten en noemen joden en Christenen “ongelovigen”, waarmee moslims niet zouden mogen omgaan.

Uit een uitgebreid onderzoek van Human Rights Watch van de schoolboeken Islam van het schooljaar 2016-17, die uitgegeven zijn door het ministerie van onderwijs, blijkt dat een deel van de inhoud die in de nasleep van 9/11 controversie heeft uitgelokt vanwege haar gewelddadig en intolerant karakter ondanks de beloften van Saoedische gezagsdragers om haatdragende taal te elimineren, in de tekstboeken is gebleven.

“Al in het eerste jaar worden leerlingen in Saoedische scholen haat aangeleerd jegens alle mensen die een ander geloof of gedachtegang aanhangen,” zei Sarah Leah Whitson, directeur van het Midden-Oosten van Human Rights Watch. “De lessen in haat worden elk jaar nog versterkt.”

Dit onderzoek maakte deel uit van een bredere studie naar het gebruik van haattaal en aansporing tot geweld door Saoedische ambtenaren en geestelijken voor een komend rapport van Human Rights Watch. Het herziene curriculum, getiteld al-tawhid, of “Monotheisme”, bestond uit 45 hand- en werkboeken voor het basis- en middelbaar onderwijs. Human Rights Watch heeft geen andere religieuze teksten over de islamitische wet, islamitische cultuur, islamitische commentaar of Koranrecitatie onderzocht.

Uit een artikel van Human Right Watch: “Saudi Arabia: Religion Textbooks Promote Intolerance”
Vertaling van een deel van de tekst door Hiëronymus Saepinus voor het Katholiek Forum

Deel dit artikel:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Author: Hiëronymus Saepinus

"Licet nos aut angelus de caelo evangelizet vobis praeterquam quod evangelizavimus vobis, anathema sit." (Gal. 1, 8) "Non enim est occultum quod non manifestetur nec absconditum quod non cognoscatur et in palam veniat." (Lc. 8, 17)

4 thoughts on “Human Rights Watch: “Handboeken Islamonderricht Saoedie-Arabië zijn haatdragend”

  1. Het is al veel langer bekend dat Saoedi-Arabie de terroristen wereldwijd financieel steunt. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de opleiding van de haatpredikers die ze dan ook wereldwijd zenden ze spreken meestal alleen Arabisch . Hun haatdragende taal is dan ook om van de kotsen!

  2. Als het alleen maar de Saoedische handboeken was. Maar hier is het wellicht erger. De Saoedi’s namen de boeken van jihad-predikant Qaradawi uit de handel. Hier wordt hij vrij in Franstalige en Engelstalige schoolhandboeken geciteerd. In de meeste Arabische landen is de Moslim Broederschap verboden, weliswaar om politieke redenen, tot daar aan toe. Hier worden ze via randorganisaties nog als vertegenwoordigers van de Moslimgemeenschap erkend in officiële fora. Zie daarover de militaire jihad-expert, Stephen Coughlin “Catastrophic Failure: Blinding America in the face of jihad”. Het probleem is niet zozeer in Saoedi Arabië maar hier. Onze blindheid, ons onvermogen de gesprekspartners te screenen. Onvermogen proactief te handelen.

  3. – Het is nogal duidelijk dat islamonderricht dikwijls haatdragend zal zijn, gezien de inhoud van het basisboek, de koran. Als de koran, volgens de moslims letterlijk door Allah gedicteerd, recht-toe-recht-aan geïnterpreteerd wordt, dan ziet het er slecht uit voor de “ongelovigen”.

    – Hoe zou het zijn met de controle op de preken die imams ten beste geven in alle uithoeken van de wereld ?

Comments are closed.